Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se.
Vad innebär det här?
"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
English
Utbildning
Utbildning
Tillbaka till huvudmenyn
Utbildning
Program och kurser
Intresseområden
Kompetensutveckling
Plugga på univesitetet
Anmälan och antagning
Studentlivet
Forskning
Forskning
Tillbaka till huvudmenyn
Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper
Tillbaka till Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper inom Medicinsk fakultet
Forskargrupper inom Humanistisk fakultet
Forskargrupper inom Lärarhögskolans verksamhetsområde utbildningsvetenskap
Forskargrupper inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskargrupper inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt
Tillbaka till Forskning
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt inom Medicinska fakulteten
Forskningsprojekt inom Humanistisk fakultet
Forskningsprojekt inom Lärarhögskolan
Forskningsprojekt inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Strategiska forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Tillbaka till Forskning
Prioriterade forskningsområden
Övervinna mikrobiella infektioner
Inlärning och hjärnans formbarhet under hela livet
Växtforskning för en hållbar grön omvandling av subarktis
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturer
Tillbaka till Forskning
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturlista
Rådet för forskningsinfrastruktur RIS
Nyheter och arrangemang
Nyheter och arrangemang
Tillbaka till Forskning
Nyheter och arrangemang
Forskningsnyheter
Disputationer
Populärvetenskapliga arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Tillbaka till Nyheter och arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Vetenskapsluncher
Fika efter en forskare
Natur på campus
Forska med oss
Forska med oss
Tillbaka till Forskning
Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Utbildning på forskarnivå
Tillbaka till Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Forskarskolor
För forskare vid Umeå universitet
Fördjupa dig
Fördjupa dig
Tillbaka till Forskning
Fördjupa dig
Hållbarhet
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen CRISPR-Cas9
Tillbaka till Fördjupa dig
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen används över hela världen
Arktis
Artificiell intelligens
Artificiell intelligens
Tillbaka till Fördjupa dig
Artificiell intelligens
Medicinska fakultetens råd för AI och autonoma system, MAI
Aktuellt
Utlysning av såddpengar
Nyheter
frAIday
AI projekt
AI-nätverk
Stora forskningsprogram
Studera AI vid Umeå universitet
Forskare och lärare inom artificiell intelligens
Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanities and Society
Grön omställning
Life science
Life science
Tillbaka till Fördjupa dig
Life science
Nyhetsrådet inom life science
Samverkan och innovation
Samverkan och innovation
Tillbaka till huvudmenyn
Samverkan och innovation
SOLH
SOLH
Tillbaka till Samverkan och innovation
SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Verktyg för samverkansprojekt
Tillbaka till SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Horisontella kriterier
Utlysningar
Vinster med samverkan
Vinster med samverkan
Tillbaka till SOLH
Vinster med samverkan
Hitta samarbetspartner
Om projektet
Kontakta oss
Aktuellt
Aktuellt
Tillbaka till SOLH
Aktuellt
Fredagsträffar
Idéinflöde
Nyhetsbrev
Internationella samarbeten
Internationella samarbeten
Tillbaka till Samverkan och innovation
Internationella samarbeten
The European Campus of City-Universities (EC2U)
Samarbeta med oss
Samarbeta med oss
Tillbaka till Samverkan och innovation
Samarbeta med oss
Samarbeta med forskare
Samarbeta med en student
Samarbeta med en student
Tillbaka till Samarbeta med oss
Samarbeta med en student
Examensarbete
Co-op arbetsgivare
Samarbeten skola-universitet
Strategiska partnerskap
Mötesplats Social Innovation
Kompetensförsörjning
Nationella samarbeten
Jobba hos oss
Jobba hos oss
Tillbaka till huvudmenyn
Jobba hos oss
Lediga jobb
Om universitetet som arbetsplats
Förmåner
Våra medarbetare
Karriärutveckling och karriärstöd
Överklaga anställningsbeslut
Postdoktorstipendium
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Tillbaka till Jobba hos oss
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Så arbetar universitetet med Human Resources Strategy for Researchers
Företrädesrätt
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogram i svenska och engelska
Tillbaka till Jobba hos oss
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogrammets julkalender
Om Umeå universitet
Om Umeå universitet
Tillbaka till huvudmenyn
Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Nyheter och evenemang
Tillbaka till Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus genom åren
Akademiska högtider
Akademiska högtider
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Akademiska högtider
Vårpromotion
Årshögtid
Högtidsskrifter och filmer
Kalender
Nyheter
Reportage och porträtt
Perspectives
Konferensmedel
Konferensmedel
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Konferensmedel
Konferensmedel 2025
Konferensmedel 2026
Pride på campus
Så är vi organiserade
Så är vi organiserade
Tillbaka till Om Umeå universitet
Så är vi organiserade
Institutioner och enheter
Fakulteter och högskolor
Centrum
Ledning och styrning
Ledning och styrning
Tillbaka till Så är vi organiserade
Ledning och styrning
Universitetsstyrelsen
Universitetsledningen
Förtjänstmedaljen
Strategiska råd
Bolag och stiftelser
Kommittéer, råd och nämnder
Universitetsförvaltningen
Fakta och historik
Fakta och historik
Tillbaka till Om Umeå universitet
Fakta och historik
Konst på campus
Ranking
Siffror
Historik
Akademisk ordlista
Vision och värdegrund
Lika villkor och arbetsmiljö
Regelverk
Kvalitetsarbete i utbildning
Kvalitetsarbete i utbildning
Tillbaka till Om Umeå universitet
Kvalitetsarbete i utbildning
Uppföljning och utvärdering av kvalitetssystemet
Utbildningsutvärdering genom kollegial extern granskning
Verksamhetsberättelse och verksamhetsplan för utbildningsprogram och forskarutbildningsämne
Säkring av nationella examensmål
Programvärdering
Kursutvärdering
Fakultetsaudit
Studentkårsskrivelsen
Studentundersökningar
Pedagogisk meritering
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer och kunder
Tillbaka till Om Umeå universitet
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer
För blivande leverantörer
För våra kunder
Digital signering med eduSign
Anslut ditt företag till universitetets presentkort
Klimat och hållbarhet
Klimat och hållbarhet
Tillbaka till Om Umeå universitet
Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Utbildning och studenter
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Lärande för hållbar utveckling vid Medicinska fakulteten
Forskning och nyttiggörande
Inköp, upphandling och investeringar
Fastigheter och campus
Möten och resor
Möten och resor
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Möten och resor
Hållbara event
Kemikalier och avfall
Kemikalier och avfall
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Kemikalier och avfall
Källsortering på Umeå universitet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Uppföljning klimatmål
Ett hälsosamt campus
Ett hälsosamt campus
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Ett hälsosamt campus
Om certifieringen Healthy campus
Kontakta oss
Kontakta oss
Tillbaka till huvudmenyn
Kontakta oss
Kartor
Kartor
Tillbaka till Kontakta oss
Kartor
Digitala kartor
Våra campus
Våra campus
Tillbaka till Kontakta oss
Våra campus
Konstnärligt campus
Besök Umeå universitet
Besök Umeå universitet
Tillbaka till Kontakta oss
Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Samiska årstider
Tillbaka till Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Vinter
Vårvinter
Vår
Vårsommar
Sommar
Höstsommar
Höst
Höstvinter
Personal
Ge en gåva
Ge en gåva
Tillbaka till Kontakta oss
Ge en gåva
Så här gör du
Så här gör du
Tillbaka till Ge en gåva
Så här gör du
Donation
Testamente
Stiftelse
Vanliga frågor
Demokratiforskning
Klimatforskning
Arktisk och samisk forskning
Medicinsk forskning
Infektionsforskning
Ekonomisk forskning
Humanistisk och kulturvetenskaplig forskning
Skogsforskning
Curiosum
Bildmuseet
Eget ändamål
Allmän donation till Umeå universitet
Tack för ditt stöd
Press
Press
Tillbaka till Kontakta oss
Press
Expertlista jul och nyår
Expertlista: Klimatforskning
Expertlista: Polisarbete, utbildning, brott och straff
Expertlista: Datorspel och gamingkultur
Expertlista: Artificiell Intelligens (AI)
Expertlista: Samhällsomvandling i norr
Expertlista: Ekonomi
Expertlista EU
Expertlista: Val- och demokratifrågor
Med anledning av kriget i Ukraina
Expertlista kriget i Ukraina
Expertlista inom CRISPR-Cas9
Expertlista inom tema covid-19
Om något händer
Hyra Sara Lidmans gård i Missenträsk
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
För alumner
X stäng menyn
Maria Lindfors
Pedagogisk meritering:
Meriterad lärare
0000-0002-5251-0374
Kontakt
E-post
maria.lindfors@umu.se
Telefon
090-786 76 03
Verksam som
Anknytning
Universitetslektor
vid
Pedagogiska institutionen
Plats
Hus Y, Beteendevetarhuset
Umeå universitet, Mediagränd 14, Beteendevetarhuset, 901 87 Umeå
Publikationer
Publikationer
Forskning
Forskning
Omnämnanden
Omnämnanden
2025
Sharing teacher power: exploring teaching practices in innovative learning environments through mixed methods analysis
Teachers and Teaching: theory and practice
Bergström, Peter; Wiklund-Engblom, Annika; Lindfors, Maria
2025
Student-centred learning in innovative learning environments (Part I): teachers played out practice
EARLI 2025, Graz, Austria, August 25-29, 2025
Bergström, Peter; Wiklund-Engblom, Annika; Lindfors, Maria
2025
Student-centred learning in innovative learning environments (Part III): Students’ perceptions
EARLI 2025, Graz, Austria, August 25-29, 2025
Lindfors, Maria; Wiklund-Engblom, Annika; Bergström, Peter
2025
CHAT teacher workshop for student-centred learning practices
2025 RCEN Conference, Sixth Annual Conference of the Relation-Centered Education Network (RCEN), at Maynooth University, Ireland, June 16-18, 2025.
Wiklund-Engblom, Annika; Bergström, Peter; Lindfors, Maria
2025
Exploring teaching practices in an innovative learning environment: a pragmatic view on the student-centred ideal in future classrooms
Postdigital Science and Education
, Springer Nature 2025, Vol. 7 : 834-854
Wiklund-Engblom, Annika; Bergström, Peter; Lindfors, Maria
2025
Student-centred learning in innovative learning environments (Part II): Teachers’ experiences
EARLI 2025, Graz, Austria, August 25-29, 2025
Wiklund-Engblom, Annika; Lindfors, Maria; Bergström, Peter
2024
Exploring the dynamics of student-centred learning in innovative learning environments
EAPRIL 2024: Book of abstracts
: 31-31
Bergström, Peter; Lindfors, Maria; Wiklund-Engblom, Annika
2024
Exploring the transactional distance in two remote teaching and learning environments of K–12 students: the balancing art of interaction
Journal of Online learning research
, Waynesville: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) 2024, Vol. 10, (2) : 191-214
Pettersson, Fanny; Lindfors, Maria
2023
Using the typology of teacher power and control (TTPC) to explore emergent practice in a new innovative learning environment
ECER 2023: Programme
Bergström, Peter; Wiklund-Engblom, Annika; Lindfors, Maria
2023
The search for professional digital competence in Swedish teacher education policy: a content analysis of the prerequisites for teacher educators’ dual didactic task
Cogent Education
, Taylor & Francis 2023, Vol. 10, (2)
Lindfors, Maria; Olofsson, Anders D.
2023
Exploring teachers’ emergent practice in prototypes of innovative learning environments
Koulutus ja tutkimus yhteiskunnassa – yhteiskunta koulutuksessa ja tutkimuksessa: abstraktit/abstracts
, Vasa: FERA; Åbo Akademi 2023 : 158-158
Wiklund-Engblom, Annika; Bergström, Peter; Lindfors, Maria
2022
Who Makes an Effort? A Person-Centered Examination of Motivation and Beliefs as Predictors of Students’ Effort and Performance on the PISA 2015 Science Assessment
Frontiers in Education
, Frontiers Media S.A. 2022, Vol. 6
Hofverberg, Anders; Eklöf, Hanna; Lindfors, Maria
2021
Students’ epistemic beliefs in Sweden and Germany and their interrelations with classroom characteristics
Scandinavian Journal of Educational Research
, Routledge 2021, Vol. 65, (1) : 54-70
Bernholt, Andrea; Lindfors, Maria; Winberg, Mikael
2021
Gymnasiearbete (GARB) – an upper secondary school recepit before entering university studiies
NFSUN: The Nordic Research Symposium on Science Education, Online, June 1-2, 2021
Broman, Karolina; Lindfors, Maria; Mårell-Olsson, Eva; et al.
2021
The search for professional digital competence in Swedish teacher education policy: a content analysis on the prerequisites for teacher educators’ dual didactical task
NERA, Nordic Educational Research Association: Hope and Education, Odense, Denmark, November 3-5, 2021
Lindfors, Maria; Olofsson, Anders D.
2021
K–12 Students’ Experiences of the Synchronous Remote Teaching and Learning Environment
Journal of Online Learning Research
, Waynesville, NC USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) 2021, Vol. 7, (3) : 249-268
Lindfors, Maria; Pettersson, Fanny
2021
Conditions for professional digital competence: the teacher educators’ view
Education Inquiry
, Taylor & Francis 2021, Vol. 12, (4) : 390-409
Lindfors, Maria; Pettersson, Fanny; Olofsson, Anders D.
2020
Unpacking students' epistemic cognition in a physics problem‐solving environment
Journal of Research in Science Teaching
, Wiley-Blackwell 2020, Vol. 57, (5) : 695-732
Lindfors, Maria; Bodin, Madelen; Simon, Shirley
2020
Educational settings in relation to special educational needs in mathematics
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education]
, Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) 2020, Vol. 25, (3-4) : 95-114
Roos, Helena; Lindfors, Maria; Bagger, Anette
2019
Development of students’ epistemic beliefs profiles across secondary school
Book of abstracts: EARLI 2019
, RWTH Aachen University 2019 : 131-132
Bernholt, Andrea; Kampa, Nele; Lindfors, Maria; et al.
2019
Gymnasiearbetet: en länk mellan skola och universitet
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning, Linköping, 17-18 oktober, 2019
Broman, Karolina; Mårell-Olsson, Eva; Lindfors, Maria; et al.
2019
The nature of knowing and students in need of special education
Book of abstracts: EARLI 2019
, RWTH Aachen University 2019 : 142-142
Lindfors, Maria; Roos, Helena; Bagger, Anette
2019
The role of students' scientific epistemic beliefs in computer-simulated problem solving
Scandinavian Journal of Educational Research
, London: Routledge 2019, Vol. 63, (1) : 124-144
Lindfors, Maria; Winberg, Mikael; Bodin, Madelen
2019
Relationships between epistemic beliefs and achievement goals: developmental trends over grades 5–11
European Journal of Psychology of Education
, Springer 2019, Vol. 34, (2) : 295-315
Winberg, Mikael T.; Hofverberg, Anders; Lindfors, Maria
2019
Kognition, kunskapssyn, intresse och motivation i kemi: en jämförelse av elevers utveckling över skolåren 5–10 i Sverige och Tyskland
Resultatdialog 2019
, Stockholm: Vetenskapsrådet 2019 : 112-116
Winberg, Mikael T.; Hofverberg, Anders; Lindfors, Maria; et al.
2018
Profiling School Students' Epistemic Beliefs From Grades 5 to 12
AERA Online Paper Repository
Bernholt, Andrea; Kampa, Nele; Lindfors, Maria; et al.
2018
"Kunskap är vad du vet, och vet du inte kan du alltid googla!": elevers epistemic beliefs i naturvetenskaplig undervisningskontext
Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete
, 83
Lindfors, Maria
2017
Students’ epistemic beliefs in Sweden and Germany: Correlations with classroom characteristics
Education in the Crossroads of Economy and Politics: Role of Research in the Advancement of Public Good. Book of Abstracts
: 678-678
Bernholt, Andrea; Winberg, Mikael; Lindfors, Maria
2017
Unpacking students’ epistemic cognition in a problem solving environment
Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 2017, Trondheim, Norway,June 7-9, 2017
Lindfors, Maria; Bodin, Madelen; Simon, Shirley
2017
Unpacking students’ epistemic cognition in a problem-solving environment
ESERA 2017 Conference, Dublin City University, Dublin, Ireland, August 21-25, 2017
Lindfors, Maria; Bodin, Madelen; Simon, Shirley
2016
The role of scientific epistemic beliefs in computer-simulated problem solving
7th International Biennial Conference of EARLI SIG 16 Metacognition. August 23-26, 2016
Lindfors, Maria; Winberg, Mikael; Bodin, Madelen
Visa publikationer i DiVA
Forskargrupper
Gruppmedlem
NNILE
Forskningsprojekt
1 januari 2025 till 31 december 2028
Sökandet efter professionell digital kompetens i svensk lärarutbildning
1 januari 2023 till 31 december 2026
Med sikte på elevcentrerat lärande i innovativa lärmiljöer
1 januari 2014 till 31 december 2018
Kognition, kunskapssyn, intresse och motivation i kemi: en jämförelse av elevers utveckling över skolåren 5-11 i Sverige och Tyskland.
Publicerad: 08 nov, 2023
Blivande lärares professionella digitala kompetens
Publicerad: 08 nov, 2022
Med sikte på elevcentrerat lärande
Publicerad: 04 jun, 2018
Elevers förhållningssätt till kunskap viktigt i en värld av ”fake news”
+ Visa mer
- Visa mindre