Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se. Vad innebär det här?

Navigerat till

Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning – ämneslärare i praktiska och estetiska ämnen 7,5 hp

Umeå Universitet, Humanisthuset. Studenter pluggar i ett gult grupprum.
Bild: Malin Grönborg

Om kursen

Kursen syftar till att vidareutveckla lärares förmåga att utveckla undervisningen genom att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen i relation till elevers lärande och utveckling. Genom en kombination av teoretiska och praktiska moment stärks evidensbaserat kvalitets- och utvecklingsarbete såväl kollegialt som individuellt. Kursen utgår från deltagarnas egen praktik genom att uppmärksamma och öka reflektions- och handlingsförmåga i relation till tidigare vunna färdigheter, erfarenheter och professionellt omdöme.

Kursens innehåll delas in i tre moduler, som fokuserar praktiska och teoretiska redskap, innehållsdimensioner, och former för undervisningsutvecklande arbete.

Modul 1: Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2,5 hp)

Kursinnehållet ger en introduktion till analys och bedömning av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, anpassat för såväl kollegial undervisningsutveckling som stödjande av individuell undervisningsskicklighet.

Kursinnehållet omfattar olika former för att systematiskt dokumentera undervisning och elevers lärande och utveckling, som är funktionella för analys och bedömning av undervisningskvalitet med olika syften och anpassat för praktiska och estetiska ämnen.

Genom olika forskningsansatser och praktiska exempel övas förmågan att planera genomförbart upplägg och procedur för syftesdriven dokumentation som synliggör undervisningens innehåll och processer. Relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning behandlas

**Modul 2: God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1.5 hp) **

Kursinnehållet behandlar och ger kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet, generellt och specifikt för olika skolformer och verksamheter, nivåer och praktiska och estetiska ämnen.

Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningskvalitet, professionellt omdöme och undervisningsskicklighet samt empiriska studier om vad som kännetecknar särskilt skickliga lärare i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av elevers lärande och utveckling, kompletterat med exempel på konkret praktik från svensk kontext.

Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete (3.5 hp)

Kursinnehållet ger en översikt över olika sätt att identifiera och problematisera önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats med beaktande av lokala förhållanden,styrdokument och tillgänglig kunskap.

Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade modeller för kollegial undervisningsutveckling och en diskussion av vad evidensbaserad undervisningsutveckling innebär.

Kursinnehållet behandlar det praktiska genomförandet av någon modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang.

Kursinnehållet ger ett kritiskt perspektiv på diskussion av uppföljning och utvärdering,samt former för spridning och granskning av undervisningsutvecklande arbete i relation till uppsatta mål.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att vidareutveckla lärares förmåga att utveckla undervisningen genom att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen i relation till elevers lärande och utveckling. Genom en kombination av teoretiska och praktiska moment stärks evidensbaserat kvalitets- och utvecklingsarbete såväl kollegialt som individuellt. Kursen utgår från deltagarnas egen praktik genom att uppmärksamma och öka reflektions- och handlingsförmåga i relation till tidigare vunna färdigheter, erfarenheter och professionellt omdöme.

Moduler

Kursens innehåll delas in i tre på varandra följande moduler, som fokuserar praktiska och teoretiska redskap, innehållsdimensioner, och former för undervisningsutvecklande arbete.

  • Modul 1: Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
  • Modul 2: God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet
  • Modul 3: Undervisningsutvecklande arbete

Uppdragsansvarig

Stina Wikberg
Universitetslektor

Anmäl dig

  • VT2026

    • Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning – ämneslärare i praktiska och estetiska ämnen

      VT26 / Umeå / Svenska / Distans

      Visa mer Visa mindre


      Startar

      19 januari 2026

      Slutar

      7 juni 2026

      Omfattning

      7,5 hp

      Undervisning

      Distans

      Obligatoriska träffar

      Inga obligatoriska träffar

      Studietakt

      25%

      Undervisningstid

      Dagtid

      Studieort

      Umeå

      Undervisningsspråk

      Svenska

      Anmälningskod

      UMU-6000C


      Behörighet

      För att kunna antas till utbildningen ska studenten

      • Uppnå villkoren för meriteringsnivå 1
      • vara verksam som legitimerad lärare eller förskollärare inom skolväsendet. Detta ska styrkas med ett skriftligt intyg från rektor där detta framgår samt att den sökande ges goda förutsättningar för att delta i utbildningen
      • ha fullgjort studier om minst 30 högskolepoäng efter behörighetsgivande examen. För student som har en examen på forskarnivå (en licentiat- eller doktorsexamen) får den vara fullgjord antingen före eller efter behörighetsgivande examen.
      Urval

      Om det blir fler sökande än det finns platser tillämpas lottning.

      Studieavgift

      Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 0 kr. Total studieavgift: 0 kr. Anmälnings- och studieavgifter

      Anmälan

      Sista anmälningsdag var den 13 november 2025. Du kan inte längre anmäla dig.

       

Så anmäler du dig

Anmäl dig via antagning.se 
Du anmäler dig till våra program och kurser på antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked. 
 
Sen anmälan 
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar kan vara öppna för sen anmälan. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på antagning.se. 
  
Mer om anmälan och antagning

Vanliga frågor

Så anmäler du dig

Du anmäler dig till kursen på antagning.se. Antagningen är öppen mellan den 15-30 oktober. Läs mer om ansökan och antagningskrav på Skolverkets webbplats.

Ansök om meritering

För dig som inte har meriteringsnivå 1: ansök om meritering via Skolverket.

 

Lär känna Umeå universitet

Här finns utbildningar av hög kvalitet och forskning inom alla vetenskapsområden och det konstnärliga området. Gemensamt för alla våra utbildningar är hög kompetens bland lärarna och ett tätt samspel mellan forskning, utbildning, samverkan och innovation.

Utbildningen ges av

Estetiska ämnen

Annat bra att veta

En glad student som har valt sina kurser för terminen.

Bygg din egen utbildning

Med fristående kurser kan du designa din egen unika utbildning.

En grupp studenter står i en verkstad omgiven av verktyg och studentarbeten.

Skillnad mellan gymnasiet och universitetet

Du har större frihet och ansvar om när, var och hur du vill studera.

Umeå Universitet, Naturvetarhuset. Studenter pluggar.

Så anmäler du dig

Har du hittat en eller flera utbildningar som du gillar och har behörighet till – sök!