Bild 3, 30 hp
Innehåll
Kursen riktar sig till studenter som vill undervisa i bild på gymnasiet och ger fördjupade kunskaper inom bild- och formområdet. I kursen ges studenten möjlighet till egen konstnärlig fördjupning och övning i rumslig gestaltning, samt analyser av egna och andras kreativa processer. Utöver detta bidrar kursen till en orientering inom relevanta teorier för ämnesområdet, samt till en konstvetenskaplig fördjupning. Ett bilddidaktiskt perspektiv genomsyrar samtliga delar i kursen.
Delkurs 1: Platsspecifik konst och dokumentation, 6 hp
Platsspecifik konst planeras och genomförs på plats eller digitalt, samt diskuteras ur olika kritiska perspektiv. Digital bild används för att dokumentera och presentera de platsspecifika gestaltningarna.
Delkurs 2: Multimodala uttryck, 3 hp
Delkursen omfattar ett laborativt gestaltningsarbete som kombinerar olika uttrycksformer för att skapa ett multimodalt verk. Genom praktiska övningar utforskas olika uttrycksformer i bild. Studenten introduceras till grundläggande multimodal teori och får tillfälle att diskutera både möjligheter och begränsningar med ämnesöverskridande arbete i skolan.
Delkurs 3: Konstvetenskap i perspektiv, 6hp
Genom att ta del av olika konstvetenskapliga textgenrer, liksom genom bildanalytiska övningar, främjar delkursen konstvetenskaplig fördjupning och ett reflekterande förhållningssätt gentemot konst och andra former av visuell kultur.
Delkurs 4: Konstnärlig fördjupning och analys, 15 hp
I delkursen genomför studenten ett eget fördjupningsprojekt, där konst används som metod för att utforska ett fenomen eller problemområde. Genom litteraturstudier och seminarier analyserar och reflekterar studenten över det egna gestaltningsarbetet, samt egna och andras konstnärliga processer. Projektet innefattar idé, genomförande, dokumentation och presentation av projektet, samt författande av en skriftlig rapport.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
Delkurs 1: Platsspecifik konst och dokumentation, 6 hp
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om rumslig gestaltning
Färdighet och förmåga
- genomföra ett självständigt gestaltande arbete samt dokumentera processen i analog och digital form
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera etiska och politiska dimensioner av konstnärlig gestaltning
Delkurs 2: Multimodala uttryck, 3 hp
Kunskap och förståelse
- uppvisa grundläggande kunskap om multimodala uttrycksformer
Färdighet och förmåga
- framställa ett multimodalt verk
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förmå att löpande värdera utfallet av den egna konstnärliga processen, samt ompröva arbetet utifrån de egna intentionerna
Delkurs 3: Konstvetenskap i perspektiv, 6hp
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om bildanalytiska möjligheter och begränsningar inom olika sammanhang.
Färdighet och förmåga
- självständigt tillämpa konstvetenskapliga och bildanalytiska begrepp och metoder för att tolka konst i olika sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att diskutera och värdera metoder och begrepp för att närma sig konsten, ur ett vetenskapligt eller didaktiskt perspektiv
Delkurs 4: Konstnärlig fördjupning och analys, 15 hp
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om konstnärlig gestaltning
- visa kunskap om utställningsteknik
- visa kunskap om teoretiska perspektiv på konstnärliga och kreativa processer
- visa kunskap om formen för rapportskrivande
Färdighet och förmåga
- genomföra ett självständigt konstnärligt projekt och dokumentera processen
- visa förmåga att presentera sitt arbete för andra
- använda olika teoretiska perspektiv för att reflektera över den egna konstnärliga processen
- sammanställa en skriftlig rapport
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och värdera egna och andras processer och produkter utifrån givna kriterier
- värdera och bedöma den egna utvecklingen ur ett kunskapsteoretiskt perspektiv
Behörighetskrav
Bild 2 med godkänt resultat om 20 hp eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital plattform.
Examination
Delkurs 1 examineras genom gestaltande arbete, muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2 examineras genom gestaltande arbete och muntlig redovisning.
Delkurs 3 examineras genom seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar och hemtentamen.
Delkurs 4 examineras genom gestaltande arbete, seminarium, muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). I delkurs 2 används betygsgraderna U eller G, övriga delkurser har tregradig skala. För betyget G krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet G. För betyget VG på helkurs krävs resultatet VG på minst 21 hp.
Utöver förväntade studieresultat läggs i bedömningen för betyget VG särskild vikt vid studentens förmåga att arbeta självständigt och utforskande där studenten formulerar och finner egna lösningar på problem. Därtill bedöms studentens redovisade förmåga till fördjupad analys med ett reflekterande och distanserat förhållningssätt.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre
månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Övriga föreskrifter
Kursen ersätter tidigare kurser Bild 3 (6ES105, 6ES034) och Bild 3 fristående (6ES085) och kan inte tas med i examen tillsammans med dessa. Kursen får inte heller tas med i examen tillsammans med Skapande bild (6ES145) eller Skapande bild, distans (6ES107, 6ES026)
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från: 2026-01-19
Modul 1
Cool, Applied Visual Arts in the North
Jokela Timo, Coutts Glen, Härkönen Elina, Huhmarniemi Maria
Publications of the Faculty of Art and Design of the University of Lapland :
2013 :
http://www.asadnetwork.org/publications.html
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar. Boken tillhandahålls av institutionen som PDF fil
Dwellers in the landscape
: LiLa summer school and exhibition 2022
Härkönen Elina, Parpala Mari, Gårdvik Mette
[Rovaniemi] :
University of Lapland :
[2022] :
112 sidor (PDF) :
Fritt tillgänglig via Lauda
ISBN: 9789523373396
LIBRIS ID: wdv6qhj0tmnl9h0z
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar .
Boken tillhandahålls av institutionen som PDF fil
Valbar litteratur tillkommer
Modul 2
Tema: Bildanalys
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen :
2009 :
Rapportserien Tilde
Obligatorisk
Läsanvisning: : Marner Anders - Upplevelse, tolkning, analys och samtal - bildsemiotiskt perspektiv på teori och metod i bildbetraktande
Modul 3
Williams Gilda
How to write about contemporary art
London :
Thames & Hudson :
2014 :
264 s. :
ISBN: 9780500291573
LIBRIS ID: 16878996
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare artiklar tillkommer
Modul 4
Form och struktur
: texter till en metodologisk tradition inom litteraturvetenskapen
Aspelin Kurt, Lundberg Bengt A.
Stockholm :
PAN/Norstedt :
1971 :
347, (3) s. :
LIBRIS ID: 10382
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitlet: Sklovskij, Viktor (1971) Konsten som grepp. s 45-63. (orginalarbete publicerat 1917), tillhandahålls digitalt av institutionen.
Skåreus Eva
Bilder i forskning
: visuella metoder, konstbaserad forskning & fallstudier
Umeå :
Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet :
2015 :
124 :
LIBRIS ID: p0lz5sw4m7xr9xrm
Obligatorisk
Modul 5
Bale Kjersti
Estetik
: en introduktion
Göteborg :
Daidalos :
2010 :
205 s. :
ISBN: 978-91-7173-307-8
LIBRIS ID: 11733585
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett antal artiklar till kommer
Referenlitteratur
En kulturskola för alla - estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv
Marner Anders, Örtegren Hans
Myndigheten för skolutveckling, Liber :
2003 :
LIBRIS ID: 7g25zr9d5hlpx94x
Läsanvisning: Referenslitteratur till modul 1
Möten med bilder
: att tolka visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
2., [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2012 :
216 s. :
ISBN: 978-91-44-05945-7
LIBRIS ID: 13434327
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur till modul 3
Lindberg Anna Lena
Konst, kön och blick
: feministiska bildanalyser från renässans till postmodernism
2. uppl. :
Stockholm :
Studentlitteratur :
2014 :
238 s. :
ISBN: 9789144102399
LIBRIS ID: 16016441
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur till modul 3
Danielsson Tore
Guidebok Kommunikation och marknadsföring för utställningar
Visby :
Riksutställningar :
2012 :
64 sidor :
LIBRIS ID: xbtllv38v1fwq2s4
ISBN: 9789185803835
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur till modul 5
En guidebok för utställningsteknik - Konsten att ställa ut samtidskonsten
Riksutställninga :
2014 :
https://sverigeskonstforeningar.nu/virveln/2019/03/13/guidebok-for-utstallningsteknik/
Läsanvisning: Referenslitteratur till modul 5
Sundberg Dan
Konsthängning
Sveriges konstföreningar :
2014 :
https://www.sverigeskonstforeningar.nu/wp-content/uploads/2013/06/hangakonst.pdf
Läsanvisning: Referenslitteratur till modul 5
Asplund Johan
Hur låter åskan?
: förstudium till en vetenskapsteori
Göteborg :
Korpen :
2003 :
134, [1] s. :
ISBN: 91-7374-409-3 (inb.)
LIBRIS ID: 9187687
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur till modul 5
Att skriva vetenskapliga uppsatser
Widerberg Karin, Torhell Sven-Erik
Lund :
Studentlitteratur :
1995 :
91 s. :
LIBRIS ID: 8353778
ISBN: 9144494416
ISBN: 9789144494418
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur till modul 5