Förlossningskonst III, 15 hp
Innehåll
Kursen omfattar fördjupade studier om okomplicerad och komplicerad förlossnings- och puerperalvård med målsättningen att bevara det normala normalt samt en fortsatt fördjupad kunskap och handläggning om komplikationer och hur dessa ska kunna undvikas, upptäckas och åtgärdas. Teori om medicinska och psykosociala aspekter av förlossningsvården varvas med praktisk träning av vanligt förekommande undersökningsmetoder och behandlingar. Studenterna tränas i kommunikation under och hantering av komplexa och akuta tillstånd/situationer. Under kursens verksamhetsförlagda utbildning (VFU) omfattande nio veckor på förlossningsavdelning ökar kraven på studentens självständighet ytterligande gällande handläggning av den okomplicerade förlossningens olika faser. Inom ramen för denna kurs ska studenten uppnått målet att handlägga 50 förlossningar totalt.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. tillämpa kunskaper om och bedöma kvinnans och barnets tillstånd och behov, under och efter förlossningen, såväl vid normala som komplicerade situationer samt barnets/familjens behov under nyföddhetsperioden
Färdighet och förmåga
2. via yttre och inre palpation, fastställa barnets läge och nedträngande bjudning i bäckenkanalen
3. tillämpa färdighetskunskaper i förebyggande av förlossningsskador samt förmåga att bedöma och suturera rupturer/episiotomier
4. bedöma och administrera farmakologisk/icke farmakologisk smärtlindring i samband med normal och komplicerad förlossning
5. tillämpa kunskaper om barnmorskans funktion och ansvar inom förlossnings- och puerperalvård
6. dokumentera given vård utifrån gällande riktlinjer och lagstiftning
7. tillämpa god vård inklusive stöd, organisera och handlägga övervakning och medicinska kontroller av den födande kvinnan och barnet under normal och komplicerad förlossning samt puerperalperiod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
8. reflektera över egna värderingar om födande, föräldraskap och amning samt visa insikt om och förståelse gällande funktionshinder för personer med funktionsnedsättningar samt för normal och komplicerad förlossnings- och puerperalvård, med beaktande av genus-, etik-, transkulturella, Lika villkor- och hållbarhetsperspektiv
9. analysera och reflektera över sin egen förmåga till kommunikation, värderingar, förhållningssätt och handlingsberedskap inom området
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs svensk legitimation som sjuksköterska samt att kurserna Reproduktiv och perinatal hälsa 7,5 hp, Gynekologisk och sexuell hälsa 7,5 hp, Kvinno- och familjehälsa I 7,5 hp, Förlossningskonst I, 7,5 hp är godkända och att kursen Förlossningskonst II, 15 hp är genomgången, inkluderat att VFU i samtliga kurser är godkänd.
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs delvis nätburen med sammankomster på studieorten och motsvarar heltidsstudier.
Studierna kännetecknas av studerandeaktivt lärande/kunskapssökande, problemlösning, reflektion, kritisk analys och tillämpning av evidensbaserad kunskap och förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i basgrupper, föreläsningar och seminarier. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) genomförs 9 veckor på förlossningsavdelning under fortlöpande handledning. Obligatoriska moment utgörs av simulering vid kliniskt träningscentrum (KTC) och aktivt deltagande i seminarier). Genomförd träning vid KTC är en förutsättning för att gå ut på VFU. Yrkesmässig handledning inom sexuell och reproduktiv hälsa förekommer.
Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhetsdirektiv. Detta gäller även verksamhetens direktiv angående vaccinationsskydd. Undervisning på engelska kan förekomma.
För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ.
Examination
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).
Kursen examineras i form av i) skriftlig individuell salstentamen, och VFU med uppföljning med stöd av AssCE för barnmorskestudenter.
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska moment är fullgjorda.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
-Innehållet i kursen 3OM448 överlappar delvis med innehållet i 3OM428
-Kursen 3OM448 ersätter kursen 3OM428
Hälso- och vaccinationsprogram
Kommuner och regioner kan ställa krav på att studenter har fullgott skydd mot, och inte är bärare av, vissa smittor. Om studenter inte uppfyller kraven kan inte Medicinska fakulteten garantera plats för verksamhetsförlagd utbildning.
Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner eller privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter kan studenten nekas tillgång till angiven praktikplats. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan plats för verksamhetsintegrerat lärande inom ramen för universitetets avtal.
Övergångsbestämmelser
För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.