Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se.
Vad innebär det här?
"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
English
Utbildning
Utbildning
Tillbaka till huvudmenyn
Utbildning
Program och kurser
Intresseområden
Kompetensutveckling
Plugga på univesitetet
Anmälan och antagning
Studentlivet
Forskning
Forskning
Tillbaka till huvudmenyn
Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper
Tillbaka till Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper inom Medicinsk fakultet
Forskargrupper inom Humanistisk fakultet
Forskargrupper inom Lärarhögskolans verksamhetsområde utbildningsvetenskap
Forskargrupper inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskargrupper inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt
Tillbaka till Forskning
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt inom Medicinska fakulteten
Forskningsprojekt inom Humanistisk fakultet
Forskningsprojekt inom Lärarhögskolan
Forskningsprojekt inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Strategiska forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Tillbaka till Forskning
Prioriterade forskningsområden
Övervinna mikrobiella infektioner
Inlärning och hjärnans formbarhet under hela livet
Växtforskning för en hållbar grön omvandling av subarktis
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturer
Tillbaka till Forskning
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturlista
Rådet för forskningsinfrastruktur RIS
Nyheter och arrangemang
Nyheter och arrangemang
Tillbaka till Forskning
Nyheter och arrangemang
Forskningsnyheter
Disputationer
Populärvetenskapliga arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Tillbaka till Nyheter och arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Vetenskapsluncher
Fika efter en forskare
Natur på campus
Forska med oss
Forska med oss
Tillbaka till Forskning
Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Utbildning på forskarnivå
Tillbaka till Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Forskarskolor
För forskare vid Umeå universitet
Fördjupa dig
Fördjupa dig
Tillbaka till Forskning
Fördjupa dig
Hållbarhet
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen CRISPR-Cas9
Tillbaka till Fördjupa dig
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen används över hela världen
Arktis
Artificiell intelligens
Artificiell intelligens
Tillbaka till Fördjupa dig
Artificiell intelligens
Medicinska fakultetens råd för AI och autonoma system, MAI
Aktuellt
Utlysning av såddpengar
Nyheter
frAIday
AI projekt
AI-nätverk
Stora forskningsprogram
Studera AI vid Umeå universitet
Forskare och lärare inom artificiell intelligens
Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanities and Society
Grön omställning
Life science
Life science
Tillbaka till Fördjupa dig
Life science
Nyhetsrådet inom life science
Samverkan och innovation
Samverkan och innovation
Tillbaka till huvudmenyn
Samverkan och innovation
SOLH
SOLH
Tillbaka till Samverkan och innovation
SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Verktyg för samverkansprojekt
Tillbaka till SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Horisontella kriterier
Utlysningar
Vinster med samverkan
Vinster med samverkan
Tillbaka till SOLH
Vinster med samverkan
Hitta samarbetspartner
Om projektet
Kontakta oss
Aktuellt
Aktuellt
Tillbaka till SOLH
Aktuellt
Fredagsträffar
Idéinflöde
Nyhetsbrev
Internationella samarbeten
Internationella samarbeten
Tillbaka till Samverkan och innovation
Internationella samarbeten
The European Campus of City-Universities (EC2U)
Samarbeta med oss
Samarbeta med oss
Tillbaka till Samverkan och innovation
Samarbeta med oss
Samarbeta med forskare
Samarbeta med en student
Samarbeta med en student
Tillbaka till Samarbeta med oss
Samarbeta med en student
Examensarbete
Co-op arbetsgivare
Samarbeten skola-universitet
Strategiska partnerskap
Mötesplats Social Innovation
Kompetensförsörjning
Nationella samarbeten
Jobba hos oss
Jobba hos oss
Tillbaka till huvudmenyn
Jobba hos oss
Lediga jobb
Om universitetet som arbetsplats
Förmåner
Våra medarbetare
Karriärutveckling och karriärstöd
Överklaga anställningsbeslut
Postdoktorstipendium
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Tillbaka till Jobba hos oss
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Så arbetar universitetet med Human Resources Strategy for Researchers
Företrädesrätt
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogram i svenska och engelska
Tillbaka till Jobba hos oss
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogrammets julkalender
Om Umeå universitet
Om Umeå universitet
Tillbaka till huvudmenyn
Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Nyheter och evenemang
Tillbaka till Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus genom åren
Akademiska högtider
Akademiska högtider
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Akademiska högtider
Vårpromotion
Årshögtid
Högtidsskrifter och filmer
Kalender
Nyheter
Reportage och porträtt
Perspectives
Konferensmedel
Konferensmedel
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Konferensmedel
Konferensmedel 2025
Konferensmedel 2026
Pride på campus
Så är vi organiserade
Så är vi organiserade
Tillbaka till Om Umeå universitet
Så är vi organiserade
Institutioner och enheter
Fakulteter och högskolor
Centrum
Ledning och styrning
Ledning och styrning
Tillbaka till Så är vi organiserade
Ledning och styrning
Universitetsstyrelsen
Universitetsledningen
Förtjänstmedaljen
Strategiska råd
Bolag och stiftelser
Kommittéer, råd och nämnder
Universitetsförvaltningen
Fakta och historik
Fakta och historik
Tillbaka till Om Umeå universitet
Fakta och historik
Konst på campus
Ranking
Siffror
Historik
Akademisk ordlista
Vision och värdegrund
Lika villkor och arbetsmiljö
Regelverk
Kvalitetsarbete i utbildning
Kvalitetsarbete i utbildning
Tillbaka till Om Umeå universitet
Kvalitetsarbete i utbildning
Uppföljning och utvärdering av kvalitetssystemet
Utbildningsutvärdering genom kollegial extern granskning
Verksamhetsberättelse och verksamhetsplan för utbildningsprogram och forskarutbildningsämne
Säkring av nationella examensmål
Programvärdering
Kursutvärdering
Fakultetsaudit
Studentkårsskrivelsen
Studentundersökningar
Pedagogisk meritering
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer och kunder
Tillbaka till Om Umeå universitet
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer
För blivande leverantörer
För våra kunder
Digital signering med eduSign
Anslut ditt företag till universitetets presentkort
Klimat och hållbarhet
Klimat och hållbarhet
Tillbaka till Om Umeå universitet
Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Utbildning och studenter
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Lärande för hållbar utveckling vid Medicinska fakulteten
Forskning och nyttiggörande
Inköp, upphandling och investeringar
Fastigheter och campus
Möten och resor
Möten och resor
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Möten och resor
Hållbara event
Kemikalier och avfall
Kemikalier och avfall
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Kemikalier och avfall
Källsortering på Umeå universitet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Uppföljning klimatmål
Ett hälsosamt campus
Ett hälsosamt campus
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Ett hälsosamt campus
Om certifieringen Healthy campus
Kontakta oss
Kontakta oss
Tillbaka till huvudmenyn
Kontakta oss
Kartor
Kartor
Tillbaka till Kontakta oss
Kartor
Digitala kartor
Våra campus
Våra campus
Tillbaka till Kontakta oss
Våra campus
Konstnärligt campus
Besök Umeå universitet
Besök Umeå universitet
Tillbaka till Kontakta oss
Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Samiska årstider
Tillbaka till Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Vinter
Vårvinter
Vår
Vårsommar
Sommar
Höstsommar
Höst
Höstvinter
Personal
Ge en gåva
Ge en gåva
Tillbaka till Kontakta oss
Ge en gåva
Så här gör du
Så här gör du
Tillbaka till Ge en gåva
Så här gör du
Donation
Testamente
Stiftelse
Vanliga frågor
Demokratiforskning
Klimatforskning
Arktisk och samisk forskning
Medicinsk forskning
Infektionsforskning
Ekonomisk forskning
Humanistisk och kulturvetenskaplig forskning
Skogsforskning
Curiosum
Bildmuseet
Eget ändamål
Allmän donation till Umeå universitet
Tack för ditt stöd
Press
Press
Tillbaka till Kontakta oss
Press
Expertlista jul och nyår
Expertlista: Klimatforskning
Expertlista: Polisarbete, utbildning, brott och straff
Expertlista: Datorspel och gamingkultur
Expertlista: Artificiell Intelligens (AI)
Expertlista: Samhällsomvandling i norr
Expertlista: Ekonomi
Expertlista EU
Expertlista: Val- och demokratifrågor
Med anledning av kriget i Ukraina
Expertlista kriget i Ukraina
Expertlista inom CRISPR-Cas9
Expertlista inom tema covid-19
Om något händer
Hyra Sara Lidmans gård i Missenträsk
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
För alumner
X stäng menyn
Katarina Kärnebro
0000-0003-1013-3184
Kontakt
E-post
katarina.karnebro@umu.se
Telefon
090-786 56 85
Verksam som
Anknytning
Universitetslektor
vid
Pedagogiska institutionen
Plats
Hus Y, Beteendevetarhuset
Umeå universitet, Mediagränd 14, Beteendevetarhuset, 901 87 Umeå
Publikationer
Publikationer
Forskning
Forskning
Omnämnanden
Omnämnanden
2025
Människosyn och rymdvarelser: barns livsförståelse på 1980-talet
Barns livsfrågor och skolans svar
, Natur och kultur 2025 : 103-120
Kärnebro, Katarina
2025
"life" and democratisation in the Swedish welfare state school: experimental research projects on children’s "life questions" in religious education, late 1960s to early 1990s
Nordic Journal of Educational History
, Umeå University 2025, Vol. 12, (1) : 65-90
Kärnebro, Katarina; Buchardt, Mette
2025
Vocational students’ citizenship education as a conditioned practice: school leaders’ and teachers’ perspectives of history, religious education, science studies, and social studies
Nordic Journal of Vocational Education and Training
, Linköping University Electronic Press 2025, Vol. 14, (4) : 50-71
Kärnebro, Katarina; Ledman, Kristina; Lindmark, Torbjörn; et al.
2025
Elva lärare om undervisningens möjlighet att svar an elevers funderingar
Barns livsfrågor och skolans svar
, Natur och kultur 2025 : 187-214
Kärnebro, Katarina; Lilja, Annika; Osbeck, Christina
2025
Några barn i helfigur
Barns livsfrågor och skolans svar
, Natur och kultur 2025 : 57-76
Lilja, Annika; Kärnebro, Katarina
2025
Metaperspektiv på deltagande skolforskning inom literacy
LITUM symposium, Multilingualism, literacy and technology in educational settings, Umeå University, Sweden, March 17-18, 2025
Sturk, Erika; Kärnebro, Katarina
2024
Experimental education projects and their data collection. Policy history on experiments with “children’s life questions” in welfare-state Sweden late 1960s to early 1970s
Paedagogica historica
, Routledge 2024, Vol. 60, (6) : 1144-1156
Buchardt, Mette; Kärnebro, Katarina
2024
Children’s existential questions and worldviews: possible RE responses to performance anxiety and an increasing risk of exclusion
Journal of Religious Education
, Springer Nature 2024, Vol. 72 : 51-72
Osbeck, Christina; Kärnebro, Katarina; Lilja, Annika; et al.
2023
Ett aktivt engagemang i samhället: Yrkeselevers perspektiv på medborgarbildning
Undervisning idag och för framtiden: medborgarbildning på gymnasieskolans yrkesprogram
, Umeå: Umeå universitet 2023 : 13-24
Knekta, Eva; Ledman, Kristina; Kärnebro, Katarina; et al.
2023
Teaching RE – for what purpose?: A discourse analysis of teachers’ talk about their teaching in relation to the children’s existential questions
Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education
, Karlstad: Karlstads universitet 2023, Vol. 13, (4) : 158-178
Kärnebro, Katarina
2023
Medborgarbildningens förutsättningar ur olika perspektiv
Undervisning idag och för framtiden: Medborgarbildning på gymnasieskolans yrkesprogram
, Umeå: Umeå universitet 2023 : 53-61
Kärnebro, Katarina; Ledman, Kristina; Lindmark, Torbjörn; et al.
2023
Att arbeta tillsammans i ett ULF-projekt
Undervisning idag och för framtiden: medborgarbildning på gymnasieskolans yrkesprogram
, Umeå: Umeå universitet 2023 : 63-65
Ledman, Kristina; Knekta, Eva; Kärnebro, Katarina; et al.
2023
Därför behövs ett FoU-projekt om medborgarbildning på yrkesprogram
Undervisning idag och för framtiden: medborgarbildning på gymnasieskolans yrkesprogram
, Umeå: Umeå universitet 2023 : 1-11
Ottander, Christina; Knekta, Eva; Kärnebro, Katarina; et al.
2023
Livsfrågor - om existens och mening - nu och då
Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4-9 och gymnasiet
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2023 : 187-197
Sporre, Karin; Osbeck, Christina; Kärnebro, Katarina; et al.
2023
VET Teachers’ Norm Awareness and Readiness to Act Measure (NORM): Validating a New Survey
NordYrk Conference 2023: Book of abstracts
Wiklund-Engblom, Annika; Kärnebro, Katarina
2022
“Outer space” as Cold War spirituality: Students’ drawings and texts on “life questions” in 1980s welfare-state Sweden
IJHE Bildungsgeschichte
, Verlag Julius Klinkhardt 2022, Vol. 12, (2) : 138-156
Buchardt, Mette; Kärnebro, Katarina; Osbeck, Christina
2021
Genus och den hårda jargonen i skolan: behövs #metoo eller har jämställdheten gått för långt?
Känsliga frågor, nödvändiga samtal: att lära om och av kontroverser
, Lund: Studentlitteratur AB 2021 : 213-230
Kärnebro, Katarina
2020
"Om man inte står ut med att folk driver med en då passar man nog inte in": skämtsamma språkpraktiker och genusprocesser på fordons- och transportprogrammet.
Yrkesutbildning på undantag: att bryta den låga attraktionskraften
, Lund: Studentlitteratur AB 2020 : 383-412
Kärnebro, Katarina
2020
Barns existentiella frågor idag - och för 50 år sedan
Existentiella frågor i barns och ungas liv
, Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap (FLR) 2020 : 29-39
Lilja, Annika; Buchardt, Mette; Kärnebro, Katarina; et al.
2019
Utvärdering av Läslyftet: Slutrapport från den nationella utvärderingen av Läslyftets genomförande och effekter i olika skolformer
Evaluation Reports
Carlbaum, Sara; Hanberger, Anders; Andersson, Eva; et al.
2019
Konkreta verktyg gav kunskaper om språkstödjande arbetssätt
Skolverket 2019
Kärnebro, Katarina
2019
Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 9: en fallstudie av Läslyftets avtryck och effekter i gymnasieskolan
Evaluation Reports
Kärnebro, Katarina; Carlbaum, Sara
2019
Utvärdering av Läslyftet: Delrapport 10: En intervjustudie av skolbibliotekariernas roll i Läslyftet
Evaluation reports
Kärnebro, Katarina; Lundström, Ulf
2018
Kollegialt lärande i förskolan kan skapa en lärande kultur
Skolverket 2018
Kärnebro, Katarina
2018
Viktigt att skapa stimulerande läsmiljöer i förskolan
Skolverket 2018
Kärnebro, Katarina
2018
Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 6: En fallstudie av Läslyftets avtryck och effekter i grundskolan
Evaluation report
Kärnebro, Katarina; Carlbaum, Sara
2018
Utvärdering av Läslyftet. Delrapport 5: Läslyftets organisering och genomförande i förskolan
Evaluation report
Kärnebro, Katarina; Lundström, Ulf
2013
Plugga stenhårt eller vara rolig?: Normer om språk, kön och skolarbete i identitetsskapande språkpraktiker på fordonsprogrammet
Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete
, 52
Kärnebro, Katarina
2013
The emergence of men's studies in educational research: experiences from the Swedish case
Social science in context: historical, sociological, and global perspectives
, Lund: Nordic Academic Press 2013 : 145-161
Kärnebro, Katarina
Visa publikationer i DiVA
Forskargrupper
Kontakt
Didaktik, utbildningshistoria och bedömning
Medlemmar
Utbildningshistoria vid Pedagogiska institutionen
Gruppmedlem
FemHum
LITUM
Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik (UmSOD)
Yngre barns utbildning (RECEUM)
Forskningsprojekt
1 januari 2023 till 31 december 2026
Kritiskt tänkande, social tillhörighet och demokratiskt deltagande: yrkeselevers medborgarbildning och lärares undervisning
30 maj 2022 till 31 december 2023
Utveckling av yrkesutbildning
1 januari 2020 till 31 december 2022
Undervisning idag och för framtiden - Medborgarbildning inom yrkesprogrammen
1 januari 2019 till 31 december 2024
Barn och läroplan. Existentiella frågor och skolans svar
20 oktober 2015 till 31 augusti 2019
Utvärderingen av Läslyftets huvudomgång
Publicerad: 03 nov, 2025
Ny bok lyfter barns livsfrågor i skolan
Publicerad: 31 okt, 2025
Nordiskt symposium om yrkesutbildning samlade forskare och lärare
Publicerad: 22 jun, 2023
Kompetensutvecklingsdag för Skellefteås yrkeslärare
Publicerad: 09 mar, 2023
Föreläsning om elevers livsfrågor från 70-talet till idag
Publicerad: 08 nov, 2022
Yrkeselevers medborgarbildning och lärares undervisning
Publicerad: 22 jun, 2020
Läslyftet har uppskattats. Når inte de högt ställda målen
Publicerad: 09 okt, 2019
FemHum-symposium 3-4 oktober 2019
+ Visa mer
- Visa mindre