Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se.
Vad innebär det här?
"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
English
Utbildning
Utbildning
Tillbaka till huvudmenyn
Utbildning
Program och kurser
Intresseområden
Kompetensutveckling
Plugga på univesitetet
Anmälan och antagning
Studentlivet
Forskning
Forskning
Tillbaka till huvudmenyn
Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper
Tillbaka till Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper inom Medicinsk fakultet
Forskargrupper inom Humanistisk fakultet
Forskargrupper inom Lärarhögskolans verksamhetsområde utbildningsvetenskap
Forskargrupper inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskargrupper inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt
Tillbaka till Forskning
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt inom Medicinska fakulteten
Forskningsprojekt inom Humanistisk fakultet
Forskningsprojekt inom Lärarhögskolan
Forskningsprojekt inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Strategiska forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Tillbaka till Forskning
Prioriterade forskningsområden
Övervinna mikrobiella infektioner
Inlärning och hjärnans formbarhet under hela livet
Växtforskning för en hållbar grön omvandling av subarktis
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturer
Tillbaka till Forskning
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturlista
Rådet för forskningsinfrastruktur RIS
Nyheter och arrangemang
Nyheter och arrangemang
Tillbaka till Forskning
Nyheter och arrangemang
Forskningsnyheter
Disputationer
Populärvetenskapliga arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Tillbaka till Nyheter och arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Vetenskapsluncher
Fika efter en forskare
Natur på campus
Forska med oss
Forska med oss
Tillbaka till Forskning
Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Utbildning på forskarnivå
Tillbaka till Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Forskarskolor
För forskare vid Umeå universitet
Fördjupa dig
Fördjupa dig
Tillbaka till Forskning
Fördjupa dig
Hållbarhet
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen CRISPR-Cas9
Tillbaka till Fördjupa dig
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen används över hela världen
Arktis
Artificiell intelligens
Artificiell intelligens
Tillbaka till Fördjupa dig
Artificiell intelligens
Medicinska fakultetens råd för AI och autonoma system, MAI
Aktuellt
Utlysning av såddpengar
Nyheter
frAIday
AI projekt
AI-nätverk
Stora forskningsprogram
Studera AI vid Umeå universitet
Forskare och lärare inom artificiell intelligens
Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanities and Society
Grön omställning
Life science
Life science
Tillbaka till Fördjupa dig
Life science
Nyhetsrådet inom life science
Samverkan och innovation
Samverkan och innovation
Tillbaka till huvudmenyn
Samverkan och innovation
SOLH
SOLH
Tillbaka till Samverkan och innovation
SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Verktyg för samverkansprojekt
Tillbaka till SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Horisontella kriterier
Utlysningar
Vinster med samverkan
Vinster med samverkan
Tillbaka till SOLH
Vinster med samverkan
Hitta samarbetspartner
Om projektet
Kontakta oss
Aktuellt
Aktuellt
Tillbaka till SOLH
Aktuellt
Fredagsträffar
Idéinflöde
Nyhetsbrev
Internationella samarbeten
Internationella samarbeten
Tillbaka till Samverkan och innovation
Internationella samarbeten
The European Campus of City-Universities (EC2U)
Samarbeta med oss
Samarbeta med oss
Tillbaka till Samverkan och innovation
Samarbeta med oss
Samarbeta med forskare
Samarbeta med en student
Samarbeta med en student
Tillbaka till Samarbeta med oss
Samarbeta med en student
Examensarbete
Co-op arbetsgivare
Samarbeten skola-universitet
Strategiska partnerskap
Mötesplats Social Innovation
Kompetensförsörjning
Nationella samarbeten
Jobba hos oss
Jobba hos oss
Tillbaka till huvudmenyn
Jobba hos oss
Lediga jobb
Om universitetet som arbetsplats
Förmåner
Våra medarbetare
Karriärutveckling och karriärstöd
Överklaga anställningsbeslut
Postdoktorstipendium
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Tillbaka till Jobba hos oss
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Så arbetar universitetet med Human Resources Strategy for Researchers
Företrädesrätt
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogram i svenska och engelska
Tillbaka till Jobba hos oss
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogrammets julkalender
Om Umeå universitet
Om Umeå universitet
Tillbaka till huvudmenyn
Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Nyheter och evenemang
Tillbaka till Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus genom åren
Akademiska högtider
Akademiska högtider
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Akademiska högtider
Vårpromotion
Årshögtid
Högtidsskrifter och filmer
Kalender
Nyheter
Reportage och porträtt
Perspectives
Konferensmedel
Konferensmedel
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Konferensmedel
Konferensmedel 2025
Konferensmedel 2026
Pride på campus
Så är vi organiserade
Så är vi organiserade
Tillbaka till Om Umeå universitet
Så är vi organiserade
Institutioner och enheter
Fakulteter och högskolor
Centrum
Ledning och styrning
Ledning och styrning
Tillbaka till Så är vi organiserade
Ledning och styrning
Universitetsstyrelsen
Universitetsledningen
Förtjänstmedaljen
Strategiska råd
Bolag och stiftelser
Kommittéer, råd och nämnder
Universitetsförvaltningen
Fakta och historik
Fakta och historik
Tillbaka till Om Umeå universitet
Fakta och historik
Konst på campus
Ranking
Siffror
Historik
Akademisk ordlista
Vision och värdegrund
Lika villkor och arbetsmiljö
Regelverk
Kvalitetsarbete i utbildning
Kvalitetsarbete i utbildning
Tillbaka till Om Umeå universitet
Kvalitetsarbete i utbildning
Uppföljning och utvärdering av kvalitetssystemet
Utbildningsutvärdering genom kollegial extern granskning
Verksamhetsberättelse och verksamhetsplan för utbildningsprogram och forskarutbildningsämne
Säkring av nationella examensmål
Programvärdering
Kursutvärdering
Fakultetsaudit
Studentkårsskrivelsen
Studentundersökningar
Pedagogisk meritering
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer och kunder
Tillbaka till Om Umeå universitet
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer
För blivande leverantörer
För våra kunder
Digital signering med eduSign
Anslut ditt företag till universitetets presentkort
Klimat och hållbarhet
Klimat och hållbarhet
Tillbaka till Om Umeå universitet
Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Utbildning och studenter
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Lärande för hållbar utveckling vid Medicinska fakulteten
Forskning och nyttiggörande
Inköp, upphandling och investeringar
Fastigheter och campus
Möten och resor
Möten och resor
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Möten och resor
Hållbara event
Kemikalier och avfall
Kemikalier och avfall
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Kemikalier och avfall
Källsortering på Umeå universitet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Uppföljning klimatmål
Ett hälsosamt campus
Ett hälsosamt campus
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Ett hälsosamt campus
Om certifieringen Healthy campus
Kontakta oss
Kontakta oss
Tillbaka till huvudmenyn
Kontakta oss
Kartor
Kartor
Tillbaka till Kontakta oss
Kartor
Digitala kartor
Våra campus
Våra campus
Tillbaka till Kontakta oss
Våra campus
Konstnärligt campus
Besök Umeå universitet
Besök Umeå universitet
Tillbaka till Kontakta oss
Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Samiska årstider
Tillbaka till Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Vinter
Vårvinter
Vår
Vårsommar
Sommar
Höstsommar
Höst
Höstvinter
Personal
Ge en gåva
Ge en gåva
Tillbaka till Kontakta oss
Ge en gåva
Så här gör du
Så här gör du
Tillbaka till Ge en gåva
Så här gör du
Donation
Testamente
Stiftelse
Vanliga frågor
Demokratiforskning
Klimatforskning
Arktisk och samisk forskning
Medicinsk forskning
Infektionsforskning
Ekonomisk forskning
Humanistisk och kulturvetenskaplig forskning
Skogsforskning
Curiosum
Bildmuseet
Eget ändamål
Allmän donation till Umeå universitet
Tack för ditt stöd
Press
Press
Tillbaka till Kontakta oss
Press
Expertlista jul och nyår
Expertlista: Klimatforskning
Expertlista: Polisarbete, utbildning, brott och straff
Expertlista: Datorspel och gamingkultur
Expertlista: Artificiell Intelligens (AI)
Expertlista: Samhällsomvandling i norr
Expertlista: Ekonomi
Expertlista EU
Expertlista: Val- och demokratifrågor
Med anledning av kriget i Ukraina
Expertlista kriget i Ukraina
Expertlista inom CRISPR-Cas9
Expertlista inom tema covid-19
Om något händer
Hyra Sara Lidmans gård i Missenträsk
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
För alumner
X stäng menyn
Hanna Eklöf
Vetenskaplig meritering:
Docent
Kontakt
E-post
hanna.eklof@umu.se
Telefon
090-786 78 51
Verksam som
Anknytning
Universitetslektor
vid
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Enhet: Plan 4
Plats
Naturvetarhuset plan 5, huskropp NB, Johan Bures väg 16
Umeå universitet, 90187 Umeå
Publikationer
Publikationer
Forskning
Forskning
2025
The issue of test-taking motivation in low- and high-stakes tests: are students underachieving in PISA?
Learning and individual differences
, Elsevier 2025, Vol. 122
Borger, Linda; Eklöf, Hanna; Johansson, Stefan; et al.
2025
Elevperspektivet på bedömning
Bedömarkompetens: prov, bedömning och betyg i skolan
, Stockholm: Sanoma utbildning 2025 : 265-291
Hofverberg, Anders; Eklöf, Hanna
2025
Stability and change in associations between social responsibility goals, achievement, and psychosomatic problems
Scandinavian Journal of Educational Research
, Routledge 2025, Vol. 69, (6)
Hofverberg, Anders; Eklöf, Hanna; Knekta, Eva
2025
Reading, watching and gaming: exploring the relationships between extramural English activities and academic L2 English reading comprehension in a Swedish university admissions test context
Education Inquiry
Neagu, Teodora; Eklöf, Hanna; Laukaityte, Inga; et al.
2024
Reliability and validity evidence of the Swedish shortened mathematics anxiety rating scale elementary (MARS-E)
Discover Education
, Springer Nature 2024, Vol. 3, (1)
Finell, Jonatan; Eklöf, Hanna; Korhonen, Johan; et al.
2024
Challenging assumptions about vocational students’ motivation
18th International Conference on Motivation and Emotion: Book of Abstracts
, Bern: University of Bern 2024 : 42-42
Knekta, Eva; Hofverberg, Anders; Eklöf, Hanna
2023
Questionnaire-taking motivation: Using response times to assess motivation to optimize on the PISA 2018 student questionnaire
International Journal of Testing
, Taylor & Francis 2023, Vol. 23, (4) : 231-256
Lundgren, Erik; Eklöf, Hanna
2022
Longitudinal relationships between school achievement, self-beliefs and mastery goals over grades 6-12
AEA-Europe 2022, Dublin, Ireland, 9-12 november, 2022.
Eklöf, Hanna; Hofverberg, Anders; Knekta, Eva
2022
Working Memory and Its Mediating Role on the Relationship of Math Anxiety and Math Performance: A Meta-Analysis
Frontiers in Psychology
, Frontiers Media S.A. 2022, Vol. 12
Finell, Jonatan; Sammallahti, Ellen; Korhonen, Johan; et al.
2022
Who Makes an Effort? A Person-Centered Examination of Motivation and Beliefs as Predictors of Students’ Effort and Performance on the PISA 2015 Science Assessment
Frontiers in Education
, Frontiers Media S.A. 2022, Vol. 6
Hofverberg, Anders; Eklöf, Hanna; Lindfors, Maria
2021
Student motivation and self-beliefs
International handbook of comparative large-scale studies in education: perspectives, methods and findings
, Springer 2021 : 1299-1322
Eklöf, Hanna
2020
How does the number of actions on constructed-response items relate to test-taking effort and performance?
Educational Research and Evaluation
, Taylor & Francis Group 2020, Vol. 26, (5-6) : 252-274
Ivanova, Militsa; Michaelides, Michalis; Eklöf, Hanna
2020
Within-item response processes as indicators of test-taking effort and motivation
Educational Research and Evaluation
, Taylor & Francis Group 2020, Vol. 26, (5-6)
Lundgren, Erik; Eklöf, Hanna
2019
IRT scales for self-reported test-taking motivation of Swedish students in international surveys
Quantitative psychology: 83rd annual meeting of the psychometric society, New York, NY 2018
, Springer 2019 : 53-63
Costa, Denise Reise; Eklöf, Hanna
2019
Using PISA process data for evaluating the validity of self-reported test-taking effort and the impact of low effort on item performance
.
AEA-Europe, 20th Annual Conference, Lisbon, Portugal, November 13-16, 2019
Eklöf, Hanna; Fällström, Peter
2019
Self-reported effort and motivation in the PISA test
International large-scale assessments in education: insider research perspectives
, Bloomsbury Academic 2019 : 121-136
Eklöf, Hanna; Hopfenbeck, Therese
2019
Modeling students’ number of actions on open-response items in PISA2015 and their effect on performance
Quantitative Research Methods in Education (QRM) 2019 Annual Conference, June 17-18, 2019, Gothenburg
Ivanova, Militsa G.; Eklöf, Hanna
2019
Motivational profiles in TIMSS mathematics: exploring student clusters across countries and time
IEA Research for Education Book Series
, 7
Michaelides, Michalis P; Brown, Gavin T L; Eklöf, Hanna; et al.
2019
Insights from motivational profiles in TIMSS mathematics
IEA Research for Education Series
, 7
Michaelides, Michalis P.; Brown, Gavin T. L.; Eklöf, Hanna; et al.
2019
Meaningful Clusters of Eighth Grade Students in 2015 TIMSS Mathematics Using Motivation Variables
the 8th IEA International Research Conference, Copenhagen, Denmark, June 24-25, 2019
Michaelides, Michalis P; Papanastasiou, Elena C; Brown, Gavin T L; et al.
2019
Motivational and Affective Profiles in TIMSS Mathematics: A comparison between Norway, the United States, and Singapore
AERA Online Paper Repository: 2019 Annual Meeting Paper
Papanastasiou, Elena C.; Brown, Gavin T.L.; Eklöf, Hanna Katarina; et al.
2019
Educational assessment in digital environments: insights from different assessment contexts
Education Inquiry
, Routledge 2019, Vol. 10, (1) : 1-3
Wikström, Christina; Eklöf, Hanna
2018
Intelligence and beliefs about assessment: Swedish Grade 6 students
11th Conference of the International Test Commission (ITC), Montreal, Quebec, July 2-5, 2018
Brown, Gavin T L; Eklöf, Hanna
2018
Swedish student perceptions of achievement practices: the role of intelligence
Intelligence
, Elsevier 2018, Vol. 69 : 94-103
Brown, Gavin T. L.; Eklöf, Hanna
2018
Test-taking motivation in Swedish TIMSS and TIMSS Advanced: Findings across cohorts and over time
Annual meeting of the National Council for Measurement in Education (NCME), New York, USA, April 12-16, 2018
Eklöf, Hanna; Costa, Denise R.
2018
PISA test validity from a student perspective
19th Annual Conference of AEA-Europe, Arnhem/Nijmegen, The Netherlands, November 7-19, 2018
Knekta, Eva; Eklöf, Hanna
2018
Additive and multiplicative effects of working memory and test anxiety on mathematics performance in grade 3 students
Educational Psychology
, Abingdon: Routledge 2018, Vol. 38, (5) : 572-595
Korhonen, Johan; Nyroos, Mikaela; Jonsson, Bert; et al.
2018
Nordic students’ interest and self-belief in science
Northern Lights on TIMSS and PISA 2018
, Copenhagen: The Nordic Council of Ministers 2018 : 95-122
Oskarsson, Magnus; Kjaernsli, Marit; Sörensen, Helene; et al.
2018
Test-taking motivation in international surveys: An IRT approach
IMPS 2018: Abstracts – Talks
Reis Costa, Denise; Eklöf, Hanna
2018
The successful test taker: exploring test-taking behavior profiles through cluster analysis
European Journal of Psychology of Education
, Springer 2018, Vol. 33, (2) : 403-417
Stenlund, Tova; Lyrén, Per-Erik; Eklöf, Hanna
2017
Samma prov - andra provtagare: en studie av förändringar i körprovsresultat och provtagargruppens sammansättning
BVM / Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar, Umeå universitet
, 66
Alger, Susanne; Eklöf, Hanna
2017
Betygen i den svenska skolan
Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför?
, Stockholm: Natur och kultur 2017 : 62-76
Eklöf, Hanna
2017
Changes in self-reported test-taking effort in relation to changes in PISA mathematics performance. Findings from PISA 2012 and PISA 2015 in Sweden
18th conference of the Association for Educational Assessment - Europe (AEA-Europe). Prague, Czech Republic, November 9-11, 2017
Eklöf, Hanna; Costa, Denise Reis; Knekta, Eva
2017
Using large-scale educational data to test motivation theories: a synthesis of findings from Swedish studies on Test-Taking Motivation
International Journal of Quantitative Research in Education
, Vol. 4, (1/2) : 52-71
Eklöf, Hanna; Knekta, Eva
2017
Additive and multiplicative effects of working memory and test anxiety on mathematics performance in grade 3 students
Oppimisen tutkimuksen päivät Helsingissä, Helsinki, Finland, 2017
Korhonen, Johan; Nyroos, Mikaela; Jonsson, Bert; et al.
2017
Group Differences in Test-Taking Behaviour: An example from a High-Stakes Testing Program
Assessment in education: Principles, Policy & Practice
, Vol. 24, (1) : 4-20
Stenlund, Tova; Eklöf, Hanna; Lyrén, Per-Erik
2016
Trender 1998-2015 avseende förändringen av andelen godkända på körprov för körprovsbehörighet B
BVM / Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar, Umeå universitet
, 62
Alger, Susanne; Eklöf, Hanna
2016
Jämförelser mellan provorter: en studie av körprov för behörighet B
BVM / Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar, Umeå universitet
, 64
Alger, Susanne; Eklöf, Hanna
2016
The Swedish PISA decline: Can changes in reported test-taking effort explain changes in PISA performance?
10th Conference of the International Test Commission (ITC), Vancouver, Canada, July 1-4, 2016
Eklöf, Hanna; Knekta, Eva
2016
Untangling the Contribution of the Subcomponents of Working Memory to Mathematical Proficiency as Measured by the National Tests: A Study among Swedish Third Graders
Frontiers in Psychology
, Vol. 7
Wiklund-Hörnqvist, Carola; Jonsson, Bert; Korhonen, Johan; et al.
2015
Modeling the test-taking motivation construct through investigation of psychometric properties of an expectancy-value-based questionnaire
Journal of Psychoeducational Assessment
, Thousand oaks: Sage Publications 2015, Vol. 33, (7) : 662-673
Knekta, Eva; Eklöf, Hanna
2015
Kognitiva implikationer för matematiklärande hos yngre elever
Resultatdialog 2015
, Stockholm: Vetenskapsrådet 2015 : 160-171
Nyroos, Mikaela; Eklöf, Hanna; Jonsson, Bert; et al.
2015
Children’s mathematical achievement and its relation to working memory, test anxiety, self-regulation: a person-centered approach
Education Inquiry
, Vol. 6, (1) : 73-97
Nyroos, Mikaela; Jonsson, Bert; Korhonen, Johan; et al.
2014
Cross-country differences in reported test-taking effort: A measurement invariance study
The 9th Conference of the International Test Commission (ITC), San Sebastian, Spain, 2-5 July 2014
Eklöf, Hanna
2014
Stress och påverkan på de nationella provresultaten för åk 3
Umeå: Umeå universitet 2014
Eklöf, Hanna; Jonsson, Bert; Korhonen, Johan; et al.
2014
Factors of importance for mathematics performance in grade 3: working memory capacity, teat anxiety and self-regulation
17 nationella forskarkonferensen om lärande, "På väg mot jämlikt lärande" - nationella forskardagar, Vaasa, Finland, 23-24 maj 2014.
Eklöf, Hanna; Korhonen, Johan; Nyroos, Mikaela; et al.
2014
A Cross-National Comparison of Reported Effort and Mathematics Performance in TIMSS Advanced
Applied measurement in education
, Routledge 2014, Vol. 27, (1) : 31-45
Eklöf, Hanna; Pavesic, Barbara Japelj; Gronmo, Liv Sissel
2013
Det praktiska körprovet 2009-2011: analys av datas tillförlitlighet samt provresultat och trender
BVM
, 57
Alger, Susanne; Eklöf, Hanna
2013
Self-reported effort and motivation: same construct in different cultures?
14th Annual Conference of AEA-Europe, Paris, November 2013
Eklöf, Hanna
2013
Students: researching views, opinions, perspectives and voice in assessment policy and practice
14th Annual Conference of the AEA-Europe, Paris, November 2013
Eklöf, Hanna; Elwood, Janette; Hopfenbeck, Therese; et al.
Visa publikationer i DiVA
Forskargrupper
Gruppmedlem
Beteendevetenskapliga mätningar
Forskningsprojekt
1 januari 2018 till 31 december 2020
Motivation, uthållighet och prestation bland svenska elever i PISA: Samband mellan subjektiva skattningar, objektiva svarsdata och prestation
+ Visa mer
- Visa mindre