Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se.
Vad innebär det här?
"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
English
Utbildning
Utbildning
Tillbaka till huvudmenyn
Utbildning
Program och kurser
Intresseområden
Kompetensutveckling
Plugga på univesitetet
Anmälan och antagning
Studentlivet
Forskning
Forskning
Tillbaka till huvudmenyn
Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper
Tillbaka till Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper inom Medicinsk fakultet
Forskargrupper inom Humanistisk fakultet
Forskargrupper inom Lärarhögskolans verksamhetsområde utbildningsvetenskap
Forskargrupper inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskargrupper inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt
Tillbaka till Forskning
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt inom Medicinska fakulteten
Forskningsprojekt inom Humanistisk fakultet
Forskningsprojekt inom Lärarhögskolan
Forskningsprojekt inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Strategiska forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Tillbaka till Forskning
Prioriterade forskningsområden
Övervinna mikrobiella infektioner
Inlärning och hjärnans formbarhet under hela livet
Växtforskning för en hållbar grön omvandling av subarktis
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturer
Tillbaka till Forskning
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturlista
Rådet för forskningsinfrastruktur RIS
Nyheter och arrangemang
Nyheter och arrangemang
Tillbaka till Forskning
Nyheter och arrangemang
Forskningsnyheter
Disputationer
Populärvetenskapliga arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Tillbaka till Nyheter och arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Vetenskapsluncher
Fika efter en forskare
Natur på campus
Forska med oss
Forska med oss
Tillbaka till Forskning
Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Utbildning på forskarnivå
Tillbaka till Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Forskarskolor
För forskare vid Umeå universitet
Fördjupa dig
Fördjupa dig
Tillbaka till Forskning
Fördjupa dig
Hållbarhet
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen CRISPR-Cas9
Tillbaka till Fördjupa dig
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen används över hela världen
Arktis
Artificiell intelligens
Artificiell intelligens
Tillbaka till Fördjupa dig
Artificiell intelligens
Medicinska fakultetens råd för AI och autonoma system, MAI
Aktuellt
Utlysning av såddpengar
Nyheter
frAIday
AI projekt
AI-nätverk
Stora forskningsprogram
Studera AI vid Umeå universitet
Forskare och lärare inom artificiell intelligens
Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanities and Society
Grön omställning
Life science
Life science
Tillbaka till Fördjupa dig
Life science
Nyhetsrådet inom life science
Samverkan och innovation
Samverkan och innovation
Tillbaka till huvudmenyn
Samverkan och innovation
SOLH
SOLH
Tillbaka till Samverkan och innovation
SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Verktyg för samverkansprojekt
Tillbaka till SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Horisontella kriterier
Utlysningar
Vinster med samverkan
Vinster med samverkan
Tillbaka till SOLH
Vinster med samverkan
Hitta samarbetspartner
Om projektet
Kontakta oss
Aktuellt
Aktuellt
Tillbaka till SOLH
Aktuellt
Fredagsträffar
Idéinflöde
Nyhetsbrev
Internationella samarbeten
Internationella samarbeten
Tillbaka till Samverkan och innovation
Internationella samarbeten
The European Campus of City-Universities (EC2U)
Samarbeta med oss
Samarbeta med oss
Tillbaka till Samverkan och innovation
Samarbeta med oss
Samarbeta med forskare
Samarbeta med en student
Samarbeta med en student
Tillbaka till Samarbeta med oss
Samarbeta med en student
Examensarbete
Co-op arbetsgivare
Samarbeten skola-universitet
Strategiska partnerskap
Mötesplats Social Innovation
Kompetensförsörjning
Nationella samarbeten
Jobba hos oss
Jobba hos oss
Tillbaka till huvudmenyn
Jobba hos oss
Lediga jobb
Om universitetet som arbetsplats
Förmåner
Våra medarbetare
Karriärutveckling och karriärstöd
Överklaga anställningsbeslut
Postdoktorstipendium
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Tillbaka till Jobba hos oss
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Så arbetar universitetet med Human Resources Strategy for Researchers
Företrädesrätt
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogram i svenska och engelska
Tillbaka till Jobba hos oss
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogrammets julkalender
Om Umeå universitet
Om Umeå universitet
Tillbaka till huvudmenyn
Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Nyheter och evenemang
Tillbaka till Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus genom åren
Akademiska högtider
Akademiska högtider
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Akademiska högtider
Vårpromotion
Årshögtid
Högtidsskrifter och filmer
Kalender
Nyheter
Reportage och porträtt
Perspectives
Konferensmedel
Konferensmedel
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Konferensmedel
Konferensmedel 2025
Konferensmedel 2026
Pride på campus
Så är vi organiserade
Så är vi organiserade
Tillbaka till Om Umeå universitet
Så är vi organiserade
Institutioner och enheter
Fakulteter och högskolor
Centrum
Ledning och styrning
Ledning och styrning
Tillbaka till Så är vi organiserade
Ledning och styrning
Universitetsstyrelsen
Universitetsledningen
Förtjänstmedaljen
Strategiska råd
Bolag och stiftelser
Kommittéer, råd och nämnder
Universitetsförvaltningen
Fakta och historik
Fakta och historik
Tillbaka till Om Umeå universitet
Fakta och historik
Konst på campus
Ranking
Siffror
Historik
Akademisk ordlista
Vision och värdegrund
Lika villkor och arbetsmiljö
Regelverk
Kvalitetsarbete i utbildning
Kvalitetsarbete i utbildning
Tillbaka till Om Umeå universitet
Kvalitetsarbete i utbildning
Uppföljning och utvärdering av kvalitetssystemet
Utbildningsutvärdering genom kollegial extern granskning
Verksamhetsberättelse och verksamhetsplan för utbildningsprogram och forskarutbildningsämne
Säkring av nationella examensmål
Programvärdering
Kursutvärdering
Fakultetsaudit
Studentkårsskrivelsen
Studentundersökningar
Pedagogisk meritering
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer och kunder
Tillbaka till Om Umeå universitet
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer
För blivande leverantörer
För våra kunder
Digital signering med eduSign
Anslut ditt företag till universitetets presentkort
Klimat och hållbarhet
Klimat och hållbarhet
Tillbaka till Om Umeå universitet
Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Utbildning och studenter
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Lärande för hållbar utveckling vid Medicinska fakulteten
Forskning och nyttiggörande
Inköp, upphandling och investeringar
Fastigheter och campus
Möten och resor
Möten och resor
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Möten och resor
Hållbara event
Kemikalier och avfall
Kemikalier och avfall
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Kemikalier och avfall
Källsortering på Umeå universitet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Uppföljning klimatmål
Ett hälsosamt campus
Ett hälsosamt campus
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Ett hälsosamt campus
Om certifieringen Healthy campus
Kontakta oss
Kontakta oss
Tillbaka till huvudmenyn
Kontakta oss
Kartor
Kartor
Tillbaka till Kontakta oss
Kartor
Digitala kartor
Våra campus
Våra campus
Tillbaka till Kontakta oss
Våra campus
Konstnärligt campus
Besök Umeå universitet
Besök Umeå universitet
Tillbaka till Kontakta oss
Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Samiska årstider
Tillbaka till Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Vinter
Vårvinter
Vår
Vårsommar
Sommar
Höstsommar
Höst
Höstvinter
Personal
Ge en gåva
Ge en gåva
Tillbaka till Kontakta oss
Ge en gåva
Så här gör du
Så här gör du
Tillbaka till Ge en gåva
Så här gör du
Donation
Testamente
Stiftelse
Vanliga frågor
Demokratiforskning
Klimatforskning
Arktisk och samisk forskning
Medicinsk forskning
Infektionsforskning
Ekonomisk forskning
Humanistisk och kulturvetenskaplig forskning
Skogsforskning
Curiosum
Bildmuseet
Eget ändamål
Allmän donation till Umeå universitet
Tack för ditt stöd
Press
Press
Tillbaka till Kontakta oss
Press
Expertlista jul och nyår
Expertlista: Klimatforskning
Expertlista: Polisarbete, utbildning, brott och straff
Expertlista: Datorspel och gamingkultur
Expertlista: Artificiell Intelligens (AI)
Expertlista: Samhällsomvandling i norr
Expertlista: Ekonomi
Expertlista EU
Expertlista: Val- och demokratifrågor
Med anledning av kriget i Ukraina
Expertlista kriget i Ukraina
Expertlista inom CRISPR-Cas9
Expertlista inom tema covid-19
Om något händer
Hyra Sara Lidmans gård i Missenträsk
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
För alumner
X stäng menyn
Annika Wiklund-Engblom
Vetenskaplig meritering:
Docent
0000-0002-3643-4535
Kontakt
E-post
annika.wiklund@umu.se
Telefon
090-786 78 10
Verksam som
Anknytning
Universitetslektor
vid
Pedagogiska institutionen
Plats
Hus Y, Beteendevetarhuset
Umeå universitet, Mediagränd 14, Beteendevetarhuset, 901 87 Umeå
Publikationer
Publikationer
Forskning
Forskning
Omnämnanden
Omnämnanden
2025
Sharing teacher power: exploring teaching practices in innovative learning environments through mixed methods analysis
Teachers and Teaching: theory and practice
Bergström, Peter; Wiklund-Engblom, Annika; Lindfors, Maria
2025
Student-centred learning in innovative learning environments (Part I): teachers played out practice
EARLI 2025, Graz, Austria, August 25-29, 2025
Bergström, Peter; Wiklund-Engblom, Annika; Lindfors, Maria
2025
Exploring teachers’ competences for teacher-student relations in digital university settings
2025 RCEN Conference, Sixth Annual Conference of the Relation-Centered Education Network (RCEN), at Maynooth University, Ireland June 16-18, 2025.
Bonnevie, Helena; Wiklund-Engblom, Annika
2025
Student-centred learning in innovative learning environments (Part III): Students’ perceptions
EARLI 2025, Graz, Austria, August 25-29, 2025
Lindfors, Maria; Wiklund-Engblom, Annika; Bergström, Peter
2025
Rehabilitation of COVID-19 patients in hospital settings during the pandemic: a phenomenological study of Finnish physiotherapists' perspective
European Journal of Physiotherapy
, Taylor & Francis 2025, Vol. 27, (3) : 167-174
Tykkyläinen, Sonja Johanna; Tervo, Taru Tuulia; Wiklund-Engblom, Annika; et al.
2025
CHAT teacher workshop for student-centred learning practices
2025 RCEN Conference, Sixth Annual Conference of the Relation-Centered Education Network (RCEN), at Maynooth University, Ireland, June 16-18, 2025.
Wiklund-Engblom, Annika; Bergström, Peter; Lindfors, Maria
2025
Exploring teaching practices in an innovative learning environment: a pragmatic view on the student-centred ideal in future classrooms
Postdigital Science and Education
, Springer Nature 2025, Vol. 7 : 834-854
Wiklund-Engblom, Annika; Bergström, Peter; Lindfors, Maria
2025
Student-centred learning in innovative learning environments (Part II): Teachers’ experiences
EARLI 2025, Graz, Austria, August 25-29, 2025
Wiklund-Engblom, Annika; Lindfors, Maria; Bergström, Peter
2025
Naturkraft: a project to increase nature connectedness among families in Finland
Risk and outdoor play: listening and responding to international voices. Part 1
, Singapore: Springer Nature 2025 : 97-113
Wiklund-Engblom, Annika; Törnwall, Nea
2024
Exploring the dynamics of student-centred learning in innovative learning environments
EAPRIL 2024: Book of abstracts
: 31-31
Bergström, Peter; Lindfors, Maria; Wiklund-Engblom, Annika
2023
Using the typology of teacher power and control (TTPC) to explore emergent practice in a new innovative learning environment
ECER 2023: Programme
Bergström, Peter; Wiklund-Engblom, Annika; Lindfors, Maria
2023
Measuring teachers’ relational competence online and offline: Validating the new TRCS scale
RCEN 2023 Conference: Abstracts of presentations
, London: University of East London 2023 : 48-48
Wiklund-Engblom, Annika
2023
Exploring teachers’ emergent practice in prototypes of innovative learning environments
Koulutus ja tutkimus yhteiskunnassa – yhteiskunta koulutuksessa ja tutkimuksessa: abstraktit/abstracts
, Vasa: FERA; Åbo Akademi 2023 : 158-158
Wiklund-Engblom, Annika; Bergström, Peter; Lindfors, Maria
2023
Exploring teachers’ relational competence: Teachers describing hands-on digital relational competence
Finnish Educational Research Association (FERA) Conference; Education and research in society – Society in education and research, Vaasa, Finland, November 23-24, 2023
Wiklund-Engblom, Annika; Bonnevie, Helena
2023
VET Teachers’ Norm Awareness and Readiness to Act Measure (NORM): Validating a New Survey
NordYrk Conference 2023: Book of abstracts
Wiklund-Engblom, Annika; Kärnebro, Katarina
2023
Defining and implementing a smart working environment for employee sustainability: action research for organisational development and learning
Journal of Workplace Learning
, Emerald Group Publishing Limited 2023, Vol. 35, (8) : 693-712
Wiklund-Engblom, Annika; Polo, Federica; Kullbäck, Caroline; et al.
2022
Who's got the power?: Unpacking three typologies of teacher practice in one-to-one computing classrooms in Finland
Computers and education
, Elsevier 2022, Vol. 178
Bergström, Peter; Wiklund-Engblom, Annika
2021
Sociomaterial entanglement in one-to-one computing classrooms: exploring patterns of relations in teaching practices
Education Inquiry
, Routledge 2021, Vol. 12, (4) : 347-364
Meyer, Bente; Bergström, Peter; Wiklund-Engblom, Annika
2018
Applying experience design to facilitate wellbeing and social inclusion of older adults
IxD&A: Interaction Design and Architecture(s)
, Aslerd 2018, (36) : 11-30
Bengs, Anette; Hägglund, Susanne; Wiklund-Engblom, Annika
2018
Designing for social inclusion of immigrant women: The case of TeaTime
Innovation. The European Journal of Social Science Research
, Routledge 2018, Vol. 31, (2) : 106-124
Bengs, Anette; Hägglund, Susanne; Wiklund-Engblom, Annika; et al.
2018
Variation of power and control in the one-to-one computing classroom: Finnish teachers’ enacted didactical designs in grade 1-6
ECER 2018: Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?
Bergström, Peter; Wiklund-Engblom, Annika
2018
Digital relational competence: Sensitivity and responsivity to needs of distance and co-located students
Seminar.net: Media, technology and lifelong learning
, Vol. 14, (2) : 188-200
Wiklund-Engblom, Annika
2018
Finnish teachers’ didactical design for power and control: Exploring their motives and intentions for one-to-one computing
ECER 2018: Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?
Wiklund-Engblom, Annika; Bergström, Peter
2016
Cross-Cultural Digital Design: Lessons Learned from the Case of Image TestLab
Crossmedia-Kommunikation in kulturbedingten Handlungsräumen: Mediengerechte Anwendung und zielgruppenspezifische Ausrichtung
, Wiesbaden: Springer 2016 : 285-303
Bengs, Anette; Wiklund-Engblom, Annika; Majors, Joachim; et al.
2016
Transmedia Perspectives
Media Convergence Handbook - Vol. 2: Firms and User Perspectives
, Springer 2016 : 309-325
Ghellal, Sabiha; Wiklund-Engblom, Annika; Morrison, Ann; et al.
2016
Dimensions of Usability as a Base for Improving Distance Education: A Work-In-Progress DesignStudy
Short Papers: The 5th International Conference on Designs for Learning
: 91-97
Wiklund-Engblom, Annika; Björkell, Johanna; Backa, Luzilla; et al.
2016
Corporate e-Learning Design Research: A Study on Design Affordances for Self-Regulated Learning
Crossmedia-Kommunikation in kulturbedingten Handlungsräumen: Mediengerechte Anwendung und zielgruppenspezifische Ausrichtung
, Wiesbaden: Springer 2016 : 315-337
Wiklund-Engblom, Annika; Hansén, Sven-Erik
2016
Transmedia storytelling for industry promotion: The case of the Energy Ambassador of EnergyVaasa, Finland
Crossmedia-Kommunikation in kulturbedingten Handlungsräumen: Mediengerechte Anwendung und zielgruppenspezifische Ausrichtung
, Wiesbaden: Springer 2016 : 339-360
Wiklund-Engblom, Annika; Staffans, Simon; Markko, Suvi; et al.
2015
Designing for Suburban Social Inclusion: A Case of Geo-Located Storytelling
Interaction Design and Architecture(s) Journal
, Vol. 25 : 85-99
Bengs, Anette; Hägglund, Susanne; Wiklund-Engblom, Annika; et al.
2015
Experience-Oriented and Product-Oriented Evaluation: Psychological Need Fulfillment, Positive Affect, and Product Perception
International Journal of Human-Computer Interaction
, Taylor & Francis 2015, Vol. 31 : 530-544
Hassenzahl, Marc; Wiklund-Engblom, Annika; Bengs, Anette; et al.
2015
Designing new learning experiences?: exploring corporate e-learners’ self-regulated learning
Åbo: Åbo Akademi University Press 2015
Wiklund-Engblom, Annika
2015
Process Documentation in Sloyd: Pilot Study of the ‘Talking Tools’ Application
International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM)
, iJIM 2015, Vol. 9, (3) : 11-17
Wiklund-Engblom, Annika; Hartvik, Juha; Hiltunen, Kasper; et al.
2015
'Talking Tools': Sloyd processes become multimodal stories with smartphone documentation
Web Design and Development: Concepts,Methodologies, Tools, and Applications
, Hershey, PA, USA: IGI Global 2015 : 1770-1788
Wiklund-Engblom, Annika; Hiltunen, Kasper; Hartvik, Juha; et al.
2014
Piloting the "Talking Tools" Smartphone App: Validating Blog Content Analysis with Students’ Reflections
2014 International Conference on Interactive Mobile Communication Technologies and Learning (IMCL2014)
, IEEE 2014 : 1-4
Wiklund-Engblom, Annika; Hiltunen, Kasper; Hartvik, Juha; et al.
2014
The quest for integrating data in mixed research: user experience research revisited
Current trends in eye tracking research
, Springer 2014 : 161-175
Wiklund-Engblom, Annika; Högväg, Joachim
2012
Towards transmedia innovation: an empirical analysis of a multiplatform format
Crossmedia innovations: texts, markets, institutions
, Peter Lang Publishing Group 2012 : 179-198
Wiklund-Engblom, Annika; Leminen, Seppo; Westerlund, Mika; et al.
2010
Developing cross media and interactivity for edutainment: conclusions drawn from "The Space Trainees" project
Digital content creation: creativity, competence, critique
, Peter Lang Publishing Group 2010 : 75-88
Staffans, Simon; Wiklund-Engblom, Annika
2009
Doing It Right: Combining Edutainment Format Development And Research
Transactions on Edutainment
III
, Berlin, Heidelberg: Springer 2009 : 13-24
Staffans, Simon; Wiklund-Engblom, Annika; Hassenzahl, Marc; et al.
2009
Approaches and Strategies for Choice of Actions in Self-Paced E-Learning in the Workplace.
International Journal of Advanced Corporate Learning
, Vol. 2, (1) : 55-61
Wiklund-Engblom, Annika
2009
What Needs Tell Us about User Experience
Human-Computer Interaction: INTERACT 2009
, Berlin, Heidelberg: Springer 2009 : 666-669
Wiklund-Engblom, Annika; Hassenzahl, Marc; Bengs, Anette
Visa publikationer i DiVA
Forskargrupper
Gruppmedlem
NNILE
Forskningsprojekt
1 januari 2023 till 31 december 2026
Med sikte på elevcentrerat lärande i innovativa lärmiljöer
30 maj 2022 till 31 december 2023
Utveckling av yrkesutbildning
Publicerad: 08 nov, 2022
Med sikte på elevcentrerat lärande
+ Visa mer
- Visa mindre