Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se.
Vad innebär det här?
"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
English
Utbildning
Utbildning
Tillbaka till huvudmenyn
Utbildning
Program och kurser
Intresseområden
Kompetensutveckling
Plugga på univesitetet
Anmälan och antagning
Studentlivet
Forskning
Forskning
Tillbaka till huvudmenyn
Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper
Tillbaka till Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper inom Medicinsk fakultet
Forskargrupper inom Humanistisk fakultet
Forskargrupper inom Lärarhögskolans verksamhetsområde utbildningsvetenskap
Forskargrupper inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskargrupper inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt
Tillbaka till Forskning
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt inom Medicinska fakulteten
Forskningsprojekt inom Humanistisk fakultet
Forskningsprojekt inom Lärarhögskolan
Forskningsprojekt inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Strategiska forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Tillbaka till Forskning
Prioriterade forskningsområden
Övervinna mikrobiella infektioner
Inlärning och hjärnans formbarhet under hela livet
Växtforskning för en hållbar grön omvandling av subarktis
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturer
Tillbaka till Forskning
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturlista
Rådet för forskningsinfrastruktur RIS
Nyheter och arrangemang
Nyheter och arrangemang
Tillbaka till Forskning
Nyheter och arrangemang
Forskningsnyheter
Disputationer
Populärvetenskapliga arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Tillbaka till Nyheter och arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Vetenskapsluncher
Fika efter en forskare
Natur på campus
Forska med oss
Forska med oss
Tillbaka till Forskning
Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Utbildning på forskarnivå
Tillbaka till Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Forskarskolor
För forskare vid Umeå universitet
Fördjupa dig
Fördjupa dig
Tillbaka till Forskning
Fördjupa dig
Hållbarhet
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen CRISPR-Cas9
Tillbaka till Fördjupa dig
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen används över hela världen
Arktis
Artificiell intelligens
Artificiell intelligens
Tillbaka till Fördjupa dig
Artificiell intelligens
Medicinska fakultetens råd för AI och autonoma system, MAI
Aktuellt
Utlysning av såddpengar
Nyheter
frAIday
AI projekt
AI-nätverk
Stora forskningsprogram
Studera AI vid Umeå universitet
Forskare och lärare inom artificiell intelligens
Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanities and Society
Grön omställning
Life science
Life science
Tillbaka till Fördjupa dig
Life science
Nyhetsrådet inom life science
Samverkan och innovation
Samverkan och innovation
Tillbaka till huvudmenyn
Samverkan och innovation
SOLH
SOLH
Tillbaka till Samverkan och innovation
SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Verktyg för samverkansprojekt
Tillbaka till SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Horisontella kriterier
Utlysningar
Vinster med samverkan
Vinster med samverkan
Tillbaka till SOLH
Vinster med samverkan
Hitta samarbetspartner
Om projektet
Kontakta oss
Aktuellt
Aktuellt
Tillbaka till SOLH
Aktuellt
Fredagsträffar
Idéinflöde
Nyhetsbrev
Internationella samarbeten
Internationella samarbeten
Tillbaka till Samverkan och innovation
Internationella samarbeten
The European Campus of City-Universities (EC2U)
Samarbeta med oss
Samarbeta med oss
Tillbaka till Samverkan och innovation
Samarbeta med oss
Samarbeta med forskare
Samarbeta med en student
Samarbeta med en student
Tillbaka till Samarbeta med oss
Samarbeta med en student
Examensarbete
Co-op arbetsgivare
Samarbeten skola-universitet
Strategiska partnerskap
Mötesplats Social Innovation
Kompetensförsörjning
Nationella samarbeten
Jobba hos oss
Jobba hos oss
Tillbaka till huvudmenyn
Jobba hos oss
Lediga jobb
Om universitetet som arbetsplats
Förmåner
Våra medarbetare
Karriärutveckling och karriärstöd
Överklaga anställningsbeslut
Postdoktorstipendium
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Tillbaka till Jobba hos oss
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Så arbetar universitetet med Human Resources Strategy for Researchers
Företrädesrätt
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogram i svenska och engelska
Tillbaka till Jobba hos oss
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogrammets julkalender
Om Umeå universitet
Om Umeå universitet
Tillbaka till huvudmenyn
Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Nyheter och evenemang
Tillbaka till Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus genom åren
Akademiska högtider
Akademiska högtider
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Akademiska högtider
Vårpromotion
Årshögtid
Högtidsskrifter och filmer
Kalender
Nyheter
Reportage och porträtt
Perspectives
Konferensmedel
Konferensmedel
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Konferensmedel
Konferensmedel 2025
Konferensmedel 2026
Pride på campus
Så är vi organiserade
Så är vi organiserade
Tillbaka till Om Umeå universitet
Så är vi organiserade
Institutioner och enheter
Fakulteter och högskolor
Centrum
Ledning och styrning
Ledning och styrning
Tillbaka till Så är vi organiserade
Ledning och styrning
Universitetsstyrelsen
Universitetsledningen
Förtjänstmedaljen
Strategiska råd
Bolag och stiftelser
Kommittéer, råd och nämnder
Universitetsförvaltningen
Fakta och historik
Fakta och historik
Tillbaka till Om Umeå universitet
Fakta och historik
Konst på campus
Ranking
Siffror
Historik
Akademisk ordlista
Vision och värdegrund
Lika villkor och arbetsmiljö
Regelverk
Kvalitetsarbete i utbildning
Kvalitetsarbete i utbildning
Tillbaka till Om Umeå universitet
Kvalitetsarbete i utbildning
Uppföljning och utvärdering av kvalitetssystemet
Utbildningsutvärdering genom kollegial extern granskning
Verksamhetsberättelse och verksamhetsplan för utbildningsprogram och forskarutbildningsämne
Säkring av nationella examensmål
Programvärdering
Kursutvärdering
Fakultetsaudit
Studentkårsskrivelsen
Studentundersökningar
Pedagogisk meritering
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer och kunder
Tillbaka till Om Umeå universitet
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer
För blivande leverantörer
För våra kunder
Digital signering med eduSign
Anslut ditt företag till universitetets presentkort
Klimat och hållbarhet
Klimat och hållbarhet
Tillbaka till Om Umeå universitet
Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Utbildning och studenter
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Lärande för hållbar utveckling vid Medicinska fakulteten
Forskning och nyttiggörande
Inköp, upphandling och investeringar
Fastigheter och campus
Möten och resor
Möten och resor
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Möten och resor
Hållbara event
Kemikalier och avfall
Kemikalier och avfall
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Kemikalier och avfall
Källsortering på Umeå universitet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Uppföljning klimatmål
Ett hälsosamt campus
Ett hälsosamt campus
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Ett hälsosamt campus
Om certifieringen Healthy campus
Kontakta oss
Kontakta oss
Tillbaka till huvudmenyn
Kontakta oss
Kartor
Kartor
Tillbaka till Kontakta oss
Kartor
Digitala kartor
Våra campus
Våra campus
Tillbaka till Kontakta oss
Våra campus
Konstnärligt campus
Besök Umeå universitet
Besök Umeå universitet
Tillbaka till Kontakta oss
Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Samiska årstider
Tillbaka till Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Vinter
Vårvinter
Vår
Vårsommar
Sommar
Höstsommar
Höst
Höstvinter
Personal
Ge en gåva
Ge en gåva
Tillbaka till Kontakta oss
Ge en gåva
Så här gör du
Så här gör du
Tillbaka till Ge en gåva
Så här gör du
Donation
Testamente
Stiftelse
Vanliga frågor
Demokratiforskning
Klimatforskning
Arktisk och samisk forskning
Medicinsk forskning
Infektionsforskning
Ekonomisk forskning
Humanistisk och kulturvetenskaplig forskning
Skogsforskning
Curiosum
Bildmuseet
Eget ändamål
Allmän donation till Umeå universitet
Tack för ditt stöd
Press
Press
Tillbaka till Kontakta oss
Press
Expertlista jul och nyår
Expertlista: Klimatforskning
Expertlista: Polisarbete, utbildning, brott och straff
Expertlista: Datorspel och gamingkultur
Expertlista: Artificiell Intelligens (AI)
Expertlista: Samhällsomvandling i norr
Expertlista: Ekonomi
Expertlista EU
Expertlista: Val- och demokratifrågor
Med anledning av kriget i Ukraina
Expertlista kriget i Ukraina
Expertlista inom CRISPR-Cas9
Expertlista inom tema covid-19
Om något händer
Hyra Sara Lidmans gård i Missenträsk
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
För alumner
X stäng menyn
Annika Manni
Vetenskaplig meritering:
Docent
Pedagogisk meritering:
Excellent lärare
Kontakt
E-post
annika.manni@umu.se
Telefon
090-786 80 51
Verksam som
Anknytning
Universitetslektor
vid
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Enhet: Plan 4
Plats
Naturvetarhuset, huskropp NB, Johan Bures väg 14
Umeå universitet, 90187 Umeå
Publikationer
Publikationer
Forskning
Forskning
Omnämnanden
Omnämnanden
2025
Outdoor physical activity in traditional and newly designed preschools: a cross-sectional study
BMC Public Health
, BioMed Central (BMC) 2025, Vol. 25, (1)
Fröberg, Andreas; Eskilsson, Therese; Manni, Annika; et al.
2025
Hope, care, action, and relations: Nordic early childhood education and care teacher students describing what drives their future work with sustainability
Environmental Education Research
Furu, Ann-Christin; Manni, Annika; Knekta, Eva; et al.
2025
Education "through" sustainable development in Swedish school-age educare: exploring how SAEC is responding to ESD in daily practices
Education Inquiry
, Routledge 2025, Vol. 16, (4) : 541-558
Manni, Annika
2025
Places, spaces and encounters with nature–socio-material discourses in Swedish preschools
International Journal of Early Years Education
, Routledge 2025, Vol. 33, (3) : 545-563
Manni, Annika; Annerbäck, J.; Löfgren, H.; et al.
2025
Identifying an educational-economic code of quality in definitions of extended education: an example from school leaders in Sweden
Frontiers in Education
, Frontiers Media S.A. 2025, Vol. 10
Manni, Annika; Norqvist, Maria; Yttergren, Susanne
2025
Exploratory space for whom?: children's opportunities for subject-related learning in early childhood education and care
Nordic Studies in Education
, Oslo: Cappelen Damm Akademisk 2025, Vol. 45, (1) : 1-18
Rönnlund, Maria; Areljung, Sofie; Günther-Hanssen, Anna; et al.
2024
Toddlers’ engagements with preschool playgrounds: ethnographic insights from Sweden
Children's Geographies
, Routledge 2024, Vol. 22, (5) : 810-825
Annerbäck, Johanna; Manni, Annika; Löfgren, Håkan; et al.
2024
Encounters with ice and snow in preschool outdoor practices – and the becoming of (un)sustainability values
Journal of Adventure Education and Outdoor Learning
Manni, Annika; Annerbäck, J.; Löfgren, H.; et al.
2024
Critical events in the systematic work at an organizational level towards a whole school approach to sustainability in a swedish municipality
Whole school approaches to sustainability: education renewal in times of distress
, Cham: Springer Nature 2024 : 201-213
Manni, Annika; Knekta, Eva; Åberg, Erika
2024
Methodological development through critical reflections on a study focusing on daily valuable encounters in early childhood settings
Contemporary Issues in Early Childhood
, Sage Publications 2024, Vol. 25, (4) : 383-396
Manni, Annika; Löfgren, Håkan
2022
Valuable everyday encounters in early childhood education: narratives from professionals
Early years
, Routledge 2022, Vol. 42, (4-5) : 434-449
Löfgren, Håkan; Manni, Annika
2022
Fritidshemmet - en förbisedd potential i arbetet med lärande för hållbar utveckling?: School-Age Educare - a neglected potential in education for sustainable development?
NorDiNa: Nordic Studies in Science Education
, Oslo: University of Oslo 2022, Vol. 18, (1) : 63-81
Manni, Annika; Knekta, Eva
2022
Discourses of outdoor play at new modern preschools
Conference proceedings: Book of Abstracts. "Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas"
: 50-50
Manni, Annika; Löfgren, Håkan; Annerbäck, Johanna; et al.
2022
Kartläggning av arbetet med lärande för hållbar utveckling: för pedagoger
Umeå: Umeå kommun 2022
Åberg, Erika; Manni, Annika; Knekta, Eva
2022
Kartläggning av arbetet med lärande för hållbar utveckling: för ledare
Umeå: Umeå kommun 2022
Åberg, Erika; Manni, Annika; Knekta, Eva
2021
Climate fiction and young learners' thoughts - a dialogue between literature and education
Environmental Education Research
, Routledge 2021, Vol. 27, (5) : 727-742
Lindgren Leavenworth, Maria; Manni, Annika
2021
Förskollärare bör få reflektera över värdefulla möten
Skolverket 2021
Manni, Annika
2020
The Green School Movement in Sweden: Past, Present and Future
Green Schools Globally: Stories of Impact on Education for Sustainable Development
, Springer 2020 : 309-332
Gericke, Niklas; Manni, Annika; Stagell, Ulrica
2020
"A Little Less Conversation, a Little More Action Please": Examining Students' Voices on Education, Transgression, and Societal Change
Sustainability
, MDPI 2020, Vol. 12, (15)
Manni, Annika; Knekta, Eva
2018
Contingency and transformation: teachers’ and students’ experiences of a Climate Council School Project
Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education
, Karlstad: Karlstads universitet 2018, Vol. 4 : 1-20
Manni, Annika
2018
School children envisioning future knowledge and agency within the context of education for sustainable development
Challenging life: existential questions as a resource in education
, Münster: Waxmann Verlag 2018 : 313-328
Manni, Annika
2018
Multifunktionella utomhusmiljöer i förskolan för hållbarhet och hälsa
Stockholm: Skolverket 2018
Manni, Annika
2018
Sustainability literacy for the future citizens: Teachers’ and students’ experiences of a “Climate Council School project”
SASUF, South Africa and Sweden University forum,
Manni, Annika
2017
Vuxnas engagemang avgörande för barns lärande om hållbar utveckling
Skolverket 2017
Manni, Annika
2017
Ethical dimensions of children's meaning-making in environmental and sustainability issues
University of Gothenburg 2017
Manni, Annika
2017
Sammansatta problem i undervisning för hållbar utveckling
Nordisk arbeidsmodell for undervisning for bærekraftig utvikling
, Oslo: Naturfagsenteret 2017 : 14-19
Manni, Annika; Näs, Helena; Åberg, Erika
2017
Young students’ aesthetic experiences and meaning making processes in an outdoor environmental school practice
Journal of Adventure Education and Outdoor Learning
, Vol. 17, (2) : 108-121
Manni, Annika; Ottander, Christina; Sporre, Karin
2017
Emotions and values: a case study of meaning-making in ESE
Environmental Education Research
, Vol. 23, (4) : 451-464
Manni, Annika; Sporre, Karin; Ottander, Christina
2016
Exploring learning experiences and meaning-making in environmental and sustainabliity issues
Narratives of doctoral studies in science education: making the transition from educational practitioner to researcher
, Routledge 2016 : 68-80
Manni, Annika
2016
Emotionella lärprocesser i utemiljö för hållbar kunskap
Bladet
, Naturskoleföreningen i Sverige 2016, Vol. 30, (4) : 19-20
Manni, Annika
2016
Mellanstadieelevers emotioner och värderingar i hållbarhetsfrågor
Religion & Livsfrågor
, (1) : 9-10
Manni, Annika
2016
Young thoughts about a sustainable future – knowledge, skills and agency
Existential questions in research and education - Människors livsfrågor i forskning och undervisning, Oct 27.- 29. 2016, Sigtuna, Sweden
Manni, Annika
2015
Att lära in ute för hållbar utveckling
Att lära in ute
Behrenfeldt, Lisa; Brömster, Elisabet; Eadie, Gordon; et al.
2015
Känsla, förståelse och värdering: elevers meningsskapande i skolaktiviteter om miljö-och hållbarhetsfrågor
Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete
, 61
Manni, Annika
2015
Place-specific artefacts: important aspects of young students’ meaning-making in Environmentaland Sustainability Education
WEEC, World Environmental Education Congress 2015
Manni, Annika
2015
Reimaging the role of non-formal learning in environmental education
ESERA, Helsingfors, aug 31 - sep 4, 2015.
Manni, Annika
2014
Young students’ meaning making in an ESD school practice
ECER 2014, Porto The Past, Present and Future of Educational Research in Europe
Manni, Annika
2014
Young students’ meaning making in an ESD school practice
NFSUN, Nordic Research Symposium on Science Education, Helsingfors 20140605
Manni, Annika
2013
Perceived learning experiences regarding Education for sustainable development: within Swedish outdoor education traditions
NorDiNa: Nordic Studies in Science Education
, Oslo: NorDina, Naturfagssenteret 2013, Vol. 9, (2) : 187-205
Manni, Annika; Ottander, Christina; Sporre, Karin; et al.
2013
Mapping what young students understand and value regarding sustainable development
International Electronic Journal of Environmental Education
, Vol. 3, (1) : 17-35
Manni, Annika; Sporre, Karin; Ottander, Christina
2011
Mapping young students understanding and valuing of sustainable development
ESERA 2011 CONFERENCE - September 5th-9th 2011 Lyon, Centre de Congrès - France
Manni, Annika; Sporre, Karin; Ottander, Christina
Space for emotional experiences, reflective conversations and the formation of values - A case study in ESE
Manni, Annika
Visa publikationer i DiVA
Forskargrupper
Gruppmedlem
Umeå Science and Technology Education Research (UmSTER)
Yngre barns utbildning (RECEUM)
Forskningsprojekt
31 maj 2023 till 31 december 2024
Lärande för hållbar utveckling som skapar delaktighet och handlingskompetens
30 maj 2022 till 31 december 2023
Lärande för hållbar utveckling
30 maj 2022
Fritidshemmets likvärdighet och kvalitet.
1 januari 2021 till 31 december 2024
Hållbar utevistelse vid storförskolor – ”HUS”
1 januari 2014 till 31 december 2016
Effekter på krav på läsförmåga när matematikuppgifter översätts mellan olika språk
1 september 2012 till 27 april 2015
Känsla, förståelse och värdering: elevers meningsskapande i skolaktiviteter om miljö-och hållbarhetsfrågor
Publicerad: 08 maj, 2023
Ingen vill bygga bort barnens bästa
Publicerad: 03 feb, 2021
Pengar till forskning om hållbar utemiljö på storförskolor
Publicerad: 19 nov, 2020
Formas delar ut miljoner till forskare vid Umeå universitet
Publicerad: 21 dec, 2017
Nya pedagogiskt meriterade lärare vid Umeå universitet
+ Visa mer
- Visa mindre