Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se.
Vad innebär det här?
"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
English
Startsida
Pedagogiska institutionen
Utbildning
Utbildning
Tillbaka till huvudmenyn
Utbildning
Uppdragsutbildning: Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå
Studentuppsatser ped inst
Studentuppsatser ped inst
Tillbaka till Utbildning
Studentuppsatser ped inst
Uppsatser i huvudområde Pedagogik, masternivå
Uppsatser i huvudområde Pedagogik, magisternivå
Uppsatser i huvudområde Pedagogik, grundnivå
Uppsatser inom Speciallärarprogrammet
Uppsatser Specialpedagogprogrammet
Uppsatser BIT
Uppsatser Ämneslärarprogrammet inriktning Idrott
Uppsatser i huvudområde Idrottspedagogik
Uppsatser i huvudområde Pedagogik
Uppsatser Idrottsvetenskapliga programmets uppsatser
Uppsatser Personalvetarprogrammet
Anmälan omprov
Kurser
Program
Forskning
Forskning
Tillbaka till huvudmenyn
Forskning
Forskningsprojekt
Publikationer
Publikationer
Tillbaka till Forskning
Publikationer
Akademiska avhandlingar 0281-6768
Licentiatavhandlingar 0283-9997
Pedagogiska rapporter från Pedagogiska institutionen 1403-6169
fas
fas
Tillbaka till Forskning
fas
Forskningsidé
Forskningsansökan
Beslut
Förberedelser
Datainsamling
Analys/Bearbetning
Publicering
Projektavslut
Arkivering/Gallring
Städning
Ekonomi
DiVA/Webb
Så jobbar vi
Samarbeta med oss
Samarbeta med oss
Tillbaka till huvudmenyn
Samarbeta med oss
Specialpedagogisk fjärrhandledning Gerd
CIE Eva Leffler
Nordiska specialpedagogiska nätverket Gerd
Samverkan för bästa skola
Fjärrundervisning Jörgen From
Om institutionen
Om institutionen
Tillbaka till huvudmenyn
Om institutionen
Kalender
Nyheter
Personal
Personal
Tillbaka till huvudmenyn
Personal
helen andersson
elin wrethén
mikael ahlberg
malin rainersson
ulrika sahlen
Peddans T/A-personal
Peddans T/A-personal
Tillbaka till Personal
Peddans T/A-personal
camilla jonsson
linda dahlqvist
jenny dufweke
lena lejon
daniel sandén
susanne jakobsson
Kontakta oss
Jobba hos oss
Intervjuer: Fem snabba
Intervjuer: Fem snabba
Tillbaka till huvudmenyn
Intervjuer: Fem snabba
Ulrika Widding 2021
Leffler och Näsström 2021
Andersson och Karp 2021
Lina Spjut 2021
Inger Eliasson 2021
Ulrika Haake 2021:2
Gunilla Näsström 2021
Robert Holmgren och Gerd Pettersson 2021
Robert Holmgren 2021
Josef Fahlén 2021:2
Ulrika Haake 2021
cecilia stenling 2021
Christina Segerholm 2021
Josef Fahlén 2021
Maria Lindfors 2021
Josef Siljebo
Fanny Pettersson
Jörgen From m.fl. 2020
Lina Spjut 2020
J Ola Lindberg m.fl. dec 2020
Tor Söderström dec 2020
Henrik Åström Elmersjö 2021
Gerd Pettersson dec 2020
Gerd Pettersson och Gunilla Näsström
Henrik Åström Elmersjö dec 2020
Henrik Åström Elmersjö 2020
Magnus Ferry 2020
Gunilla Näsström 2020
Kim Wickman 2020
Monica Liljeström 2020
Maria Lindfors 2020
Johanna Olsson 2020
Josef Fahlén okt 2020
Karoline Schnaider 2020
Frida Grimm 2020
Cecilia Stenling okt 2020
Jörgen From 2020
Tord Göran Olovsson 2020
Björn Norlin 2020
Ola Lindberg augusti 2020
Tor Söderström 2020
Josef Fahlén 2020
Staffan Karp maj 2020
Cecilia Stenling april 2020
Ola Lindberg april 2020
J Ola Lindberg april 2020
Kirsi Kohlström 2021
Frida Grimm 2021
Eva Silfver 2021
Runa Westerlund 2021
Ola Lindberg och Ferit Karakoyun 2021
tg olovsson 2021
Magnus Ferry 2021
Eva Silfver september 2021
Björn Norlin 2021
Lina Spjut 2021:2
Lina Spjut 2021:3
Ferry Andersson 2021
söderström brusvik ferry 2021
Robert Kihlberg Ola Lindberg 2021
Tor Söderström 2021
Cecilia Stenling postdoc 2021
J Ola Lindberg 2021
Robert Holmgren 2021:2
Lindfors och Pettersson 2021
Malin Ekesryd Nordström 2021
Mikaela Nyroos 2021
2022 Maria Lindfors
2022 Karoline Schnaider
2022 Tord Göran Olovsson
2022 Bergström och Wiklund-Engblom
2022 Johan Edin
2022 Ferry Åström
2022 louise lindkvist
2020 Katarina Parfa Koskinen
2022 Josef Siljebo
2022 Ferry Westerlund
2022 Malin Ekesryd
2022 Simon Skog
2022 Daniel Nyström
2022 Ulrika Haake mfl
2022 Martin Holmgren
2022 Eva Mårell Olsson
2022:2 Josef Siljebo
2022 Tor Söderström
2023 Johan Edin
2023:2 Johan Edin
2023 Louise Lindkvist
2023 Lina Spjut
2023 Runa Westerlund
2023 Eva Silfver
2023 Andersson Karp Wickman
2023 Spjut Spjut
2023:2 Louise Lindkvist
2023 Silfver och Ekesryd Nordström
2023 frida grimm
2023 lindberg rantatalo haake
2023_2 Runa Westerlund
2023 Katarina Kärnebro
2023 Katarina Kärnebro2
2024 Josef Siljebo
2024 josef fahlén
2024 Georgios Pavlogiannis
2024 Simon Skog
2024 Eva Silfver
2024 daniel nyström
2024 holmgren pettersson
2024 Martin Holmgren
2024 olofsson bergström
2024 liljeholm lindberg rantatalo
2024 ström pettersson wickman
2024_poikela_haake_lindberg
2024 Örtegren Olofsson
2024 katarina kärnebro
2024 tg olovsson
2024 silfver widding
2024 söderström westerlund
2024 elm bergström pettersson
2024 arstorp olofsson lindberg
2024 Mendick Silfver Berge Ottemo
2024 Skille Fahlén Lehtonen
2024 Tervo Simensen Karp
2024 Lindholm Rantatalo Lindberg Lundmark
2024 anette edlund
2024 Malin Ekesryd Nordström
2025 Malin Andersson
2025 Kärnebro Ledman Lindmark mfl
2025 poikela lindberg haake rantatalo lindholm
2025 timvig
2025 lindberg rantatalo hällgren
2025 Pavlogiannis
2025 Sophia Rudeberg
2025 liljeholm bång
2025 sophia rudeberg 2
2025 liljeholm bång 2
2025 wikström Eren Aydinlik
2025 Serrano Ausejo
2025 ånger
2025 skog
2025 siljebo pettersson norlin
2025 timvig
2025 ånger
2025 Söderström
2025 martin holmgren
2025 lundmark lindholm lindberg rantatalo
2025 wiklund_engblom bergström lindfors
2025 wikström charlott
2025 fahlen josef
2025 forsgren tafvelin stenling haake
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
För alumner
X stäng menyn
Start
Pedagogiska institutionen
Utbildning
Studentuppsatser ped inst
Du är här:
Uppsatser Specialpedagogprogrammet
Uppsatser inom Specialpedagogprogrammet
2024
Artificiell intelligens (AI) i undervisnigen: Lärares tankar om AI med fokus på specialpedagogiska insatser i undervisningen.
Rosencrantz, Hanna
2024
Att fångas av sång, böcker och dinosaurier: Ett agentiskt realistiskt perspektiv på barn i behov av särskilt stöd i förskolans handlingsplaner
Mafredas Oskarsson, Livia
2024
Att möta elever med svag teoretisk begåvning: Högstadielärares anpassningar, utmaningar och behöv av stöd
Viberg, Eva; Nygren, Ulrika
2024
Att skapa en vidare norm: Rektorers syn på specialpedagogikens roll i att skapa inkluderande lärmiljöer för flerspråkiga förskolebarn
Liljeblad, Anne
2024
BETYDELSEN AV STÖDSTRUKTURER FÖR UTVECKLINGEN AV EXEKUTIVA FUNKTIONER: En intervjustudie om hur barns olika behov kan bemötas i förskolans undervisning
Hult, Mikaela; Högberg, Therese
2024
Broar till framgång: En kvantitativ enkätstudie om specialpedagogens roll vid stadieövergången från årskurs 6 till 7.
Westerlind, Anna; Björs, Malin
2024
Främjande arbete för psykisk hälsa: Specialpedagoger och speciallärares uppfattningar av arbetet på fem grundskolor
Aveholt, Julia
2024
”HAN VAR JU BÄST ATT TECKNA AV ALLA BARNEN”: Att främja styrkor hos barn med NPF
Suchy, Anna
2024
Hälsofrämjande, förebyggande eller Åtgärdande?: En kvalitativ studie om specialpedagoger och rektorers upplevelse av elevhälsoarbete i praktiken
Göransson, Carina; Lundquist, Veronica
2024
"Ju mer man kan, ju mer ser man": En kvalitativ studie om specialpedagogers arbete med förskolebarns sociala och emotionella utveckling vid trauma
Hartford, Caroline; Granath, Elin
2024
"Just problematisk, det är det som är det problematiska": Kvalitativ intervjustudie om problematisk skolfrånvaro ur elevhälsoteamets perspektiv
Kjällander, Rickard; Kallikoski, Teresia
2024
"Kramar och ramar": Förskollärares erfarenheter av lågaffektivt bemötande i förskolan
Palm, Helené; Nilsson, Natalie
2024
Lekens roll för utveckling och lärande på förskolan: En studie om förskollärares och specialpedagogers syn på stöd och vägledning i lek för barn i behov av särskilt stöd
Törnecrantz, Elin; Lundgren, Jeanette
2024
Lärarens uppfattningar om specialpedagogers arbete: En studie om lärarens perspektiv på specialpedagogens roll och behovet av specialpedagogisk handledning i grund- och gymnasieskolan
Mellåker, Noel
2024
Man gör så gott man kan: En kvalitativ studie om särskilt stöd på gymnasiets yrkesprogram
Lindqvist, Hanna
2024
När professioner möts: En kvalitativ studie om faktorer som främjar samarbetet mellan lärare och specialpedagoger inom “Läsa-skriva-räkna-garantin”
Gyllkvist, Lisa; Nordstrand, Malin
2024
NPS i skolan: Lärares och specialpedagogers upplevelser av samarbete samt tillgängliga lärmiljöers betydelse för elever med neuropsykiatriska svårigheter i skolan
Nygårdh, Evelina; Jonsson, Saga
2024
"Om man inte orkar leva, om man inte ens tror att man kan leva, hur ska någon tro att man orkar gå till skolan?": Hästunderstött lärande som insats vid problematisk skolfrånvaro
Ahlqvist, Therese
2024
PERSPEKTIV OCH UTMANINGAR FÖR ELEVER MED HÖRSELNEDSÄTTNING OCH DÖVHET: Specialpedagogers erfarenheter från olika skolformer
Harnerud Appelkvist, Emelie
2024
SKOLFRÅNVARO: Norrländska skolors perspektiv och strategier i lokala styrdokument
Nyström, Daniel
2024
Skolsvårigheter, insatser och psykisk hälsa: En kvalitativ studie om specialpedagogens roll i elevhälsan
Sandström, Maria
2024
Specialdidaktik: Anpassningar lärare gör i sin undervisning för elever med autism i grundskolan.
Linda, Westin
2024
Specialpedagogen som stöd för läraren: En enkätstudie i grundskolan med fokus på indirekt stöd åt lärare
Sandgren, Lisa
2024
Specialpedagogens uppdrag i förskolan: En enkätstudie ur förskollärares perspektiv
Mattsson, Anna-Carin; Meijer, Rebecca
2024
Specialpedagogers och förstelärares uppdrag i grundskolan: Betydelsen av samarbete för att stödja elever i svårigheter
Brovinger, Marina; Olofsson, Jenny
2024
Specialpedagogiska yrkesprofessionen i kulturskolan: Specialpedagogisk kompetens som verktyg för att främja en Kulturskola för alla
Alm, Elin
2024
Spindeln i nätet: En kvalitativ studie om den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan och i skolans tidiga år
Wirth, Anna-Karin
2024
Språkstörning i skolan: Om samarbetet mellan specialpedgoger och lärare
Akademiska avhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet
Näsvall, Andreas
2024
Särskilda undervisningsgrupper i fokus: -möjligheter, svårigheter och dilemman
Dahl, Marja; Seedoff, Anneli
2024
"Vi behöver fler och andra perspektiv": En studie om förskollärares syn på samarbete med specialpedagog
Åkerlund, Nellie; Larsson, Nina
2024
Åtgärdsprogram: behov, insatser och könskillnader: En kvalitativ innehållsanalys kopplat till specialpedagogiska teorier.
Olsson Karlsson, Rebecca
2024
Åtgärdsprogram: Undervisningsverktyg eller skådebröd
Renberg, Ellinor; Friberg Hallberg, Marie
2023
De osynliga eleverna: En studie av arbetet att identifiera elever i behov av stöd
Anna, Wiberg; Dahl, Linda
2023
“DET MÄRKS TIDIGT ATT DE INTE NÅR MÅLEN”: - En studie om specialpedagogers upplevelser av elevhälsans arbete med samverkan och lärares undervisning för elever med svag teoretisk begåvning i grundskolan
Bäckbro Bark, Magdalena; Johansson, Rosanna
2023
Elever med autismspektrumtillstånd: Specialpedagogiska metoder som stöd för elever med autismspektrumtillstånd i årskurs 4-6
Harström, Hanna; Kanwar, Sofia
2023
ELEVHÄLSANS BESKRIVNING AV HÄLSOFRÄMJANDE OCH FÖREBYGGANDE ARBETE: EN TEXTANALYS AV ELEVHÄLSOPLANER
Ahlén, Anders
2023
En vinning för alla: Lärares erfarenheter av att undervisa integrerade elever
Markström, Johanna
2023
”HAN ÄR NÅGOT EXTRA”: Förskollärares och specialpedagogers erfarenheter av att uppmärksamma och stödja barn med särskild begåvning i förskolan
Kallin, Elin
2023
Hur prioriteras elever?: En fallstudie av en antagningsgrupps urval till kommunal resursskola.
Bornefalk Björklund, Karin
2023
Inkluderingens många ansikten: Gymnasielärares uppfattningar och erfarenheter av inkludering
Leander, Mari
2023
Leverantören ska...: Specialpedagogiska ska-krav i upphandlad komvux: exemplet Stockholm
Francois, Max
2023
När den generella pedagogiken inte räcker till: Förskollärares och rektorers uppfattningar om specialpedagogiska insatser i förskolan
Torneus, Lena
2023
”NÄR JAG TÄNKER PÅ DET”: Lärares och specialpedagogers upplevelseav anpassningar för elever med NPS iämnet idrott och hälsa på gymnasiet
Wallström, William
2023
Pedagogers uppfattningar om specialpedagogisk handledning: En enkätstudie i en kommun
Wallin, Petra
2023
Rätten till kommunikation: En kvalitativ studie om förskollärares arbete med AKK i förskolan
Eriksson, Lina; Sondell, Maria
2023
Samarbetet mellan specialpedagog och pedagog inom förskolemiljön: För att stödja barn i behov av särskilt stöd
Johansson, Jenny
2023
Sambandens betydelse för att förstå och hantera problematisk skolfrånvaro: Specialpedagogen som brobyggare i organisationen
Selin, Katarina; Milkewitz, Jessica
2023
Samråd: -en del i arbetet med Skolverkets garanti för tidiga stödinsatser i förskoleklass
Gelfgren, Helena; Hörnkvist, Pia
2023
samverkan vid övergångar mellan förskolan och skolan: Specialpedagogens och rektorns roll vid övergångar för barn i behov av särskilt stöd
Hedström, Pernilla
2023
Skolutveckling och närvarofrämjande arbete: En kunskapsöversikt
Härnqvist, Lovisa
Senast uppdaterad:
2025-02-06