Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se. Vad innebär det här?

"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter (UVK)

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter (UVK) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2025.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE296/6PE297
Kursens lärare: Kursansvarig: Anneli Nielsen
Kursperiod: 202509 - 202511
Utvärderingens sammanställningsdatum: 20251205
Form för utvärdering: Webenkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 55/19 (35% svar)

Studenterna är över lag mycket nöjda med kursen och upplever i hög grad att de fått möjlighet att nå de förväntade studieresultaten. De lyfter särskilt det omfattande och relevanta innehållet, engagerade lärare och en god kombination av undervisningsformer. Webbaserad undervisning och inspelade
föreläsningar framhålls som väldigt uppskattade, liksom möjligheten till fördjupning inom ett eget intresseområde. Kurslitteraturen anses överlag vara både relevant och användbar, även om vissa upplever mängden som något stor.

Examinationerna bedöms som relevanta och lagom krävande, och många uppskattar blandningen av muntliga och skriftliga moment. Organisationen uppfattas som god, även om några studenter beskriver att Canvas var svårnavigerad i början och efterfrågar en mer komplett studiegudie där alla
moment – även seminarieförberedelser – framgår tydligt. Kursens innehåll anses ha mycket hög relevans för studenternas kommande yrkesroll, och flera beskriver den som en av utbildningens viktigaste kurser.

Förbättringsförslag rör främst behovet av tydligare instruktioner, en mer samlad struktur i studieguiden och att läraren i högre grad tittar in i grupparbeten. Önskemål framförs också om en något mindre eller mer riktad obligatorisk litteratur samt varierade examinationsdagar. Samtidigt uttrycker många studenter att ”allt” i kursen varit bra och att de inte vill förändra något, och att kursens flexibilitet, föreläsningar och rika material bör bevaras.

Senast uppdaterad: 2025-12-09