Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se. Vad innebär det här?

"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ur ett fritidshemsperspektiv AIL

Utvärderingen avser kursen Elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ur ett fritidshemsperspektiv och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2025.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE250
Kursens lärare: Susanne Yttergren (kursansvarig), Annelie Nielsen
Kursperiod: 251022 - 251201
Utvärderingens sammanställningsdatum: 251209
Form för utvärdering: Enskild i digital form och muntlig gemensam.
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 20/13 (65% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Övervägande delen av studenterna (9st) anser att de i hög grad uppnått kursens FSR och i mycket hög grad var det 4 som ansåg detta. Som kommentar anges bl a det positiva i att denna kurs hänger ihop med och utvecklar den föregående kursens innehåll och att kursen skapat intresse av att vilja lära mer kring hur man kan förändra undervisningen genom att tydliggöra och stötta elever på bästa sätt.

Då det gäller hur undervisningsformerna, föreläsningar, redovisningar mm bidragit till det egna lärandet anser 11 att de i hög grad gjort det, 1 i mycket hög grad och 1 i låg grad. Som kommentar anges bl a att föreläsningen med Bo Hejlskovs var väldigt lätt att ta till sig och att kursen innehållit intressanta artiklar och föreläsningar. De tillfällen som skapat möjlighet att ses och diskutera i Zoom upplevs bra men här skulle det ha kunnat vara mindre grupper vid något av dessa tillfällen för att alla ska komma till tals. Upplägget av redovisningen i form av diskussion i mindre grupper uppskattades då det också gavs mycket tid för detta. Någon upplevde det väldigt diffust och svårt att veta vad och hur åtgärdsprogrammet skulle göras, om det blir rätt. Att det fanns för stor tilltro till egna erfarenheter.

Examinationsformerna har i mycket hög grad (4st) eller i hög grad (8st) eller i låg grad (1) bidragit till det egna lärandet. Här anges t ex att arbetet med rapporten gett mycket även om det upplevdes som omfattande.

Kurslitteraturen har i mycket hög grad (5st) eller i hög grad (8st) varit relevant och bidragit till det egna lärandet. Kurslitteraturen i de två senaste kurser upplevs intressant och givande även om mycket av litteraturen lyfter fram liknande innehåll. Någon lyfter att Jakobsson & Nilsson (2020) definitivt bör vara kvar, samt Jahn m.fl. (2020) och någon annan att det varit bra att de fått använda litteratur från förgående kurs samt att det uppskattats att kursen innehållit flera korta artiklar och inte enbart böcker.

Då det gäller kursen kravnivå anser övervägande delen (11st) att den varit hög och två mycket hög. Någon lyfter att rapporten upplevdes för omfattande och stor.

Övervägande delen (11st) anser att kursens organisation (schema, framförhållning, studieguide, canvas-sajt mm) varit mycket bra eller bra (2).  

Kursens relevans för yrket anser övervägande delen (11) vara i mycket hög eller i hög grad (2).

Kopplat till den egna arbetsplatsen är de kunskaper som kursen förmedlar väldigt väsentlig och viktig och direkt applicerbart i arbetslivet.

Exempel på det studenterna tyckt varit bra och som ska vara kvar i kursen:

  • Kursens upplägg med seminarier, redovisning, gruppdiskussioner och egen tid för studier.
  • Bra föreläsningar och litteratur
  • Rapporten, även om den upplevdes för omfattande, men det fungerar med planering
  • Webbinariet från SPSM
  • Seminarier med förberedelser som ska skickas in
  • Bra uppgifter och föreläsningar och det har varit givande att arbeta med åtgärdsprogram kopplat till Caset

Som råd till kommande studenter gavs att börja med rapporten i tid, att använda litteratur från tidigare kurser och arbeta med en del i taget i rapporten. Gör gärna en punktlista över elevens svårigheter/behov och skapa ett åtgärdsprogram innan du börjar skriva mer utförligt. Seminarieuppgifterna och webbinariet har man användning för vid skrivandet av rapporten. Gör egna noteringar i ett dokument med referenser och sidhänvisningar Diskutera med varandar och eventuella kollegor.  

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Se över omfånget på rapporten. Om någon del skulle kunna ske i seminarie- eller diskussionsform.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2025-12-09