Aporetisk litteraturundervisning - Att verka i det motsägelsefulla
Nordiskt symposium om litteraturundervisning på högskolan. Umeå universitet, 19-20/11 2025.
Vi lever i en komplex värld full av motsägelser. Borde undervisningen på högskolan svara på detta genom att eftersträva klarhet och begriplighet? Hjälpa studenter att bättre förstå och bemästra tillvaron? Det finns mycket som talar för det. Men mycket talar också för motsatsen – vikten av att lära sig att uthärda och stanna kvar i det invecklade och motsägelsefulla – i tillvarons aporier. Vänja sig vid att leva i en komplex värld med olösliga konflikter och hitta sätt att förhålla sig till den. Ett sätt att göra det är att vända sig till konst och litteratur som platser där det dunkla och svåra kan erfaras utan att kontrolleras. Det här symposiet utforskar värdet av en litteraturundervisning som dröjer kvar i tillvarons paradoxer och självmotsägelser utan att försöka bemästra dem.
Onsdag 19 november
Lokal: HUM.H.105 (Humanisthuset, plan 1, korridor H)
13.15-13.30 Introduktion
13.30-14.15 Ola Harstad
La oss forsøke! En omvei via noen ontologiske mulighetsbetingelser for at noe fantastisk kan hende i og med litteraturundervisningen.
14.15-15.00 Heidi Höglund
Om haveri. Bristningspunkter och sprickor som drivkraft i litteraturundervisningen.
15.00-15.30 Kaffe
15.30-16.15 Martin Blok Johansen
Ubehagets potentialer i litteraturundervisningen
16.15-17.00 Christer Ekholm
Vet du vad? Litteraturundervisning i mellanrummet.
Torsdag 20 november
Lokal: HUM.J.104
09.15-10.00 Isak Hyltén-Cavallius
Kognitiv dissonans i proximalzonen.
10.00-10.30 Peter Henning
Kursutveckling - blir det bättre?
10.30-10.50 Kaffe
10.50-11.20 Anders E. Johansson
Halvsörja. Om litteratur, hermeneutik, universitet och AI.