Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se. Vad innebär det här?

"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Modell för hur elevers tolkning av matematiska problem kan stöttas

Forskningsprojekt Praktiknära forskning i samverkan mellan universitet och skola

Stöttning av elevers möjligheter att ta sig an matematiska problem. Modell för undervisning om strategier som är tillgängliga för alla elever i klassen.

Projektansvarig

Catarina Andersson
Universitetslektor, forskare
E-post
E-post
Telefon
090-786 80 48

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2022-05-30

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Lärarhögskolan, Teknisk-naturvetenskaplig fakultet

Projektbeskrivning

Lärare, utvecklingsledare och forskare samverkar för att identifiera viktiga komponenter i tolkning av problemuppgifter i matematik, genomföra undervisningsförsök och komma fram till en möjlig modell för klassundervisning som underlättar för elever att ta sig an matematiska problem.

Medverkande institutioner och skolhuvudmän: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Vännäs kommun och Örnsköldsviks kommun

Om ULF

ULF -utbildning, forskning och lärande - och är en verksamhet ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.

Läs mer om ULF

Senast uppdaterad: 2023-12-18