Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se. Vad innebär det här?

"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Exkludering som möjlighet och utmaning. Om skolans möjlighet att ge – eller att avstå från att ge – stöd i särskild undervisningsgrupp.

Doktorandprojekt Avhandlingen handlar om hur personal i grundskolan arbetar med att säkerställa att alla elever får det stöd de behöver, och hur det kommer sig att en del elever placeras i en annan grupp än sin vanliga klass medan andra (de flesta) elever som behöver stöd går kvar i klassen.

Vicktoria Westerberg är doktorand vid Pedagogiska institutionen. Projektet genomförs som ett samarbete mellan Pedagogiska institutionen och Skellefteå kommun. Det inleddes i september 2015 och beräknas avslutas i början av 2021.

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2015-09-01

Forskningsområde

Pedagogik

Projektbeskrivning

I den pågående studien, vilken genomförs inom ramen för en doktorsavhandling i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik, riktas intresset mot den särskilda undervisningsgruppen och vad som händer när elever i behov av stöd placeras i en annan grupp än den som de normalt sett tillhör. Avhandlingen handlar om hur personal i grundskolan arbetar med att säkerställa att alla elever får det stöd de behöver, och hur det kommer sig att en del elever placeras i en annan grupp än sin vanliga klass medan andra (de flesta) elever som behöver stöd går kvar i klassen. Genom att problematisera befintliga arbetssätt och rutiner samt hur de används och tolkas av skolpersonalen syftar avhandlingen till att bidra till en diskussion om legitimiteten och effektiviteten i dem. Detta är viktigt eftersom skolan har ett uppdrag som dels innebär att alla elever ska få så goda kunskaper som möjligt för att klara sig i livet, men dels också innebär att förmedla och förankra respekt för grundläggande demokratiska värderingar så att var och en kan bli en del av det gemensamma samhällsbygget (Skollagen 1 kap. 4§). Inkludering är i detta sammanhang en central aspekt.

Huvudhandledare: Eva Silfver

Biträdande handledare: Josef Fahlén

Senast uppdaterad: 2020-03-12