Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se.
Vad innebär det här?
"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
English
Utbildning
Utbildning
Tillbaka till huvudmenyn
Utbildning
Program och kurser
Intresseområden
Kompetensutveckling
Plugga på univesitetet
Anmälan och antagning
Studentlivet
Forskning
Forskning
Tillbaka till huvudmenyn
Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper
Tillbaka till Forskning
Forskargrupper
Forskargrupper inom Medicinsk fakultet
Forskargrupper inom Humanistisk fakultet
Forskargrupper inom Lärarhögskolans verksamhetsområde utbildningsvetenskap
Forskargrupper inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskargrupper inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt
Tillbaka till Forskning
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt inom Medicinska fakulteten
Forskningsprojekt inom Humanistisk fakultet
Forskningsprojekt inom Lärarhögskolan
Forskningsprojekt inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Forskningsprojekt inom Samhällsvetenskaplig fakultet
Strategiska forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Prioriterade forskningsområden
Tillbaka till Forskning
Prioriterade forskningsområden
Övervinna mikrobiella infektioner
Inlärning och hjärnans formbarhet under hela livet
Växtforskning för en hållbar grön omvandling av subarktis
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturer
Tillbaka till Forskning
Forskningsinfrastrukturer
Forskningsinfrastrukturlista
Rådet för forskningsinfrastruktur RIS
Nyheter och arrangemang
Nyheter och arrangemang
Tillbaka till Forskning
Nyheter och arrangemang
Forskningsnyheter
Disputationer
Populärvetenskapliga arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Tillbaka till Nyheter och arrangemang
Populärvetenskapliga arrangemang
Vetenskapsluncher
Fika efter en forskare
Natur på campus
Forska med oss
Forska med oss
Tillbaka till Forskning
Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Utbildning på forskarnivå
Tillbaka till Forska med oss
Utbildning på forskarnivå
Forskarskolor
För forskare vid Umeå universitet
Fördjupa dig
Fördjupa dig
Tillbaka till Forskning
Fördjupa dig
Hållbarhet
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen CRISPR-Cas9
Tillbaka till Fördjupa dig
Gensaxen CRISPR-Cas9
Gensaxen används över hela världen
Arktis
Artificiell intelligens
Artificiell intelligens
Tillbaka till Fördjupa dig
Artificiell intelligens
Medicinska fakultetens råd för AI och autonoma system, MAI
Aktuellt
Utlysning av såddpengar
Nyheter
frAIday
AI projekt
AI-nätverk
Stora forskningsprogram
Studera AI vid Umeå universitet
Forskare och lärare inom artificiell intelligens
Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanities and Society
Grön omställning
Life science
Life science
Tillbaka till Fördjupa dig
Life science
Nyhetsrådet inom life science
Samverkan och innovation
Samverkan och innovation
Tillbaka till huvudmenyn
Samverkan och innovation
SOLH
SOLH
Tillbaka till Samverkan och innovation
SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Verktyg för samverkansprojekt
Tillbaka till SOLH
Verktyg för samverkansprojekt
Horisontella kriterier
Utlysningar
Vinster med samverkan
Vinster med samverkan
Tillbaka till SOLH
Vinster med samverkan
Hitta samarbetspartner
Om projektet
Kontakta oss
Aktuellt
Aktuellt
Tillbaka till SOLH
Aktuellt
Fredagsträffar
Idéinflöde
Nyhetsbrev
Internationella samarbeten
Internationella samarbeten
Tillbaka till Samverkan och innovation
Internationella samarbeten
The European Campus of City-Universities (EC2U)
Samarbeta med oss
Samarbeta med oss
Tillbaka till Samverkan och innovation
Samarbeta med oss
Samarbeta med forskare
Samarbeta med en student
Samarbeta med en student
Tillbaka till Samarbeta med oss
Samarbeta med en student
Examensarbete
Co-op arbetsgivare
Samarbeten skola-universitet
Strategiska partnerskap
Mötesplats Social Innovation
Kompetensförsörjning
Nationella samarbeten
Jobba hos oss
Jobba hos oss
Tillbaka till huvudmenyn
Jobba hos oss
Lediga jobb
Om universitetet som arbetsplats
Förmåner
Våra medarbetare
Karriärutveckling och karriärstöd
Överklaga anställningsbeslut
Postdoktorstipendium
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Tillbaka till Jobba hos oss
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R)
Så arbetar universitetet med Human Resources Strategy for Researchers
Företrädesrätt
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogram i svenska och engelska
Tillbaka till Jobba hos oss
Språkprogram i svenska och engelska
Språkprogrammets julkalender
Om Umeå universitet
Om Umeå universitet
Tillbaka till huvudmenyn
Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Nyheter och evenemang
Tillbaka till Om Umeå universitet
Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Kultur på campus
Kultur på campus genom åren
Akademiska högtider
Akademiska högtider
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Akademiska högtider
Vårpromotion
Årshögtid
Högtidsskrifter och filmer
Kalender
Nyheter
Reportage och porträtt
Perspectives
Konferensmedel
Konferensmedel
Tillbaka till Nyheter och evenemang
Konferensmedel
Konferensmedel 2025
Konferensmedel 2026
Pride på campus
Så är vi organiserade
Så är vi organiserade
Tillbaka till Om Umeå universitet
Så är vi organiserade
Institutioner och enheter
Fakulteter och högskolor
Centrum
Ledning och styrning
Ledning och styrning
Tillbaka till Så är vi organiserade
Ledning och styrning
Universitetsstyrelsen
Universitetsledningen
Förtjänstmedaljen
Strategiska råd
Bolag och stiftelser
Kommittéer, råd och nämnder
Universitetsförvaltningen
Fakta och historik
Fakta och historik
Tillbaka till Om Umeå universitet
Fakta och historik
Konst på campus
Ranking
Siffror
Historik
Akademisk ordlista
Vision och värdegrund
Lika villkor och arbetsmiljö
Regelverk
Kvalitetsarbete i utbildning
Kvalitetsarbete i utbildning
Tillbaka till Om Umeå universitet
Kvalitetsarbete i utbildning
Uppföljning och utvärdering av kvalitetssystemet
Utbildningsutvärdering genom kollegial extern granskning
Verksamhetsberättelse och verksamhetsplan för utbildningsprogram och forskarutbildningsämne
Säkring av nationella examensmål
Programvärdering
Kursutvärdering
Fakultetsaudit
Studentkårsskrivelsen
Studentundersökningar
Pedagogisk meritering
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer och kunder
Tillbaka till Om Umeå universitet
För våra leverantörer och kunder
För våra leverantörer
För blivande leverantörer
För våra kunder
Digital signering med eduSign
Anslut ditt företag till universitetets presentkort
Klimat och hållbarhet
Klimat och hållbarhet
Tillbaka till Om Umeå universitet
Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Utbildning och studenter
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Utbildning och studenter
Lärande för hållbar utveckling vid Medicinska fakulteten
Forskning och nyttiggörande
Inköp, upphandling och investeringar
Fastigheter och campus
Möten och resor
Möten och resor
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Möten och resor
Hållbara event
Kemikalier och avfall
Kemikalier och avfall
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Kemikalier och avfall
Källsortering på Umeå universitet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Vårt strategiska klimat- och hållbarhetsarbete
Uppföljning klimatmål
Ett hälsosamt campus
Ett hälsosamt campus
Tillbaka till Klimat och hållbarhet
Ett hälsosamt campus
Om certifieringen Healthy campus
Kontakta oss
Kontakta oss
Tillbaka till huvudmenyn
Kontakta oss
Kartor
Kartor
Tillbaka till Kontakta oss
Kartor
Digitala kartor
Våra campus
Våra campus
Tillbaka till Kontakta oss
Våra campus
Konstnärligt campus
Besök Umeå universitet
Besök Umeå universitet
Tillbaka till Kontakta oss
Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Samiska årstider
Tillbaka till Besök Umeå universitet
Samiska årstider
Vinter
Vårvinter
Vår
Vårsommar
Sommar
Höstsommar
Höst
Höstvinter
Personal
Ge en gåva
Ge en gåva
Tillbaka till Kontakta oss
Ge en gåva
Så här gör du
Så här gör du
Tillbaka till Ge en gåva
Så här gör du
Donation
Testamente
Stiftelse
Vanliga frågor
Demokratiforskning
Klimatforskning
Arktisk och samisk forskning
Medicinsk forskning
Infektionsforskning
Ekonomisk forskning
Humanistisk och kulturvetenskaplig forskning
Skogsforskning
Curiosum
Bildmuseet
Eget ändamål
Allmän donation till Umeå universitet
Tack för ditt stöd
Press
Press
Tillbaka till Kontakta oss
Press
Expertlista jul och nyår
Expertlista: Klimatforskning
Expertlista: Polisarbete, utbildning, brott och straff
Expertlista: Datorspel och gamingkultur
Expertlista: Artificiell Intelligens (AI)
Expertlista: Samhällsomvandling i norr
Expertlista: Ekonomi
Expertlista EU
Expertlista: Val- och demokratifrågor
Med anledning av kriget i Ukraina
Expertlista kriget i Ukraina
Expertlista inom CRISPR-Cas9
Expertlista inom tema covid-19
Om något händer
Hyra Sara Lidmans gård i Missenträsk
För studenter
För forskare
Bibliotek
För medarbetare
För alumner
X stäng menyn
Start
Forskning
Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik (UmSOD)
Du är här:
Pågående forskning
Pågående forskning
Publikationer
2025
Reframing controversy: a performative perspective on controversial issues in education about religions and worldviews
Journal of Beliefs and Values
Lindström, Niclas
2024
Controversial issues in social study subjects: conveying values and facilitating critical thinking
Ethics and Education
, London: Routledge 2024, Vol. 19, (4) : 593-611
Lindström, Niclas
2024
Hur görs frågor kontroversiella?
Att undervisa om kontroversiella frågor: didaktiska utmaningar och möjligheter
, Malmö: Gleerups Utbildning AB 2024 : 67-78
Lindström, Niclas
2024
Navigating controversy: balancing values and critical thinking in education
Lindström, Niclas
2024
Religionskunskap
Utbildningshistoria: en introduktion
, Lund: Studentlitteratur AB 2024 : 251-265
Lindström, Niclas; Lindmark, Daniel
2023
Att balansera uppdragen att förmedla och kritiskt granska värderingar: en empirisk fallstudie
Mellan kunskap och fostran: en bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik
, Lund: Studentlitteratur AB 2023 : 31-42
Lindström, Niclas
2022
Moral Taste and Moral Education: An Interview Study
Athens Journal of Education
, Aten: Athens Institute for Education and Research (ATINER) 2022, Vol. 9, (3) : 365-376
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2022
On how RE Teachers Address the Sometimes Conflicting Tasks of Conveying Fundamental Values and Facilitating Critical Thinking
Athens Journal of Education
, Athens Institute for Education and Research 2022, Vol. 9, (1) : 23-36
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2021
Wayfinding Through Disrupting Controversies in the Religious Education Classroom: Teachers’ Views
Education in the North
, Aberdeen: 2021, Vol. 28, (1) : 68-81
Lindström, Niclas; Sullivan, Kirk P H
2020
Controversial Issues and their Role in RE
Conference proceedings: the future of education
, Florence: Filodritto Editore 2020 : 489-493
Lindström, Niclas
2020
On how RE Teachers Address the Sometimes-Conflicting Tasks of Conveying Basic Values and Tools for Critical Thinking
Abstract Book: 22nd Annual International Conference on Education, 18-21 May 2020, Athens, Greece
, Athens: Athens Institute for Education and Research (ATINER) 2020 : 41-41
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2019
Etiskt resonerande: smörgåsbord eller verktygslåda?
Religionskunskapsämnet i fokus: utmaningar och möjligheter
, Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap 2019 : 148-165
Samuelsson, Lars; Lindström, Niclas
2019
Individualismens betydelse för moral- och etikundervisningen
Religionskunskapsämnet i fokus: utmaningar och möjligheter
, Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap 2019 : 115-129
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2019
The coddling of the American mind: how good intentions and bad ideas are setting up a generation for failure
Högre Utbildning
, Oslo: Cappelen Damm Akademisk 2019, Vol. 9, (2) : 25-28
Lindström, Niclas
Forskningsprojekt
Kritiskt tänkande, social tillhörighet och demokratiskt deltagande: yrkeselevers medborgarbildning och lärares undervisning
Undervisning idag och för framtiden - Medborgarbildning inom yrkesprogrammen
Omsorgsberättelser från mellanstadiet
Språngbrädor och parenteser: Framställningar av frihetstiden och Gustav III:s regeringstid i historiekultur 1870–1990
Att förmedla grundläggande värderingar och verktyg att kritiskt granska ideal, normer och värderingar
Ämnesintegrerad undervisning och bedömning i SO i årskurs 5 och 6
SO-undervisning i skolans tidigare år 1919-2011: kunskapsorganisering och progression
Kontroversiella frågor i samhällsorienterande undervisning: En komparativ ämnesdidaktisk studie
Barn och läroplan. Existentiella frågor och skolans svar
Teaching Rival Histories: History Teachers’ Epistemological Stances and Epistemic Switching
Senast uppdaterad:
2020-02-05