Du surfar just nu på en begränsad version av umu.se. Vad innebär det här?
Skolledaren och forskningen är en återkommande konferensserie där vetenskap och ledarskap möts. Konferensen har genomförts 2014, 2016 och 2018.
Eilard, Håkan; Forssten Seiser, Anette; Söderström, Åsa och Thelin, Katina:Etiska perspektiv på skolledares arbete (Malmö)
Eilard, Håkan; Forssten Seiser, Anette; Söderström, Åsa och Thelin, Katina:Etiska perspektiv på skolledares arbete (Göteborg)
Eilard, Håkan:Inspektionens etiska dilemman
Forssten Seiser, Anette:Skolledarskap utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
Norberg, Katarina:Kollegial lojalitet vs barns och elevers rättigheter. En studie om etiska dilemman i förskola och skolan
Ryffe, David:Skolväsendets demokratiska underskott
Tschannen Moran, Megan:Trust Matters: The vital importance of high quality relationships in schools
Adolfsson, Carl-Henrik:Forskningsbaserad skolutveckling i teori och praktik
Berg, Gunnar:Rektorer och förskolechefer som organisationsbyggare
Buhlér, Anette:Att öka möjligheterna för att elever ska lyckas på yrkesintroduktion
Johansson, Eva:Med fokus på att utveckla språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt/förhållningssätt
Lahdenperä, Pirjo:Interkulturell skolutveckling och ledarskap
Nilsson, Magnus och Randau, Susanne:IKT - Förutsättningar för en lyckad digitalisering
Norberg, Katarina och Ärlestig, Helene:Håll i! Håll ut! Rektors möjlighet att arbeta med förändring. Rapport från ett skolutvecklingsprojekt
Nyborg, Nils:Att tänka det otänkbara
Prössel Eriksson, Ulrika:Förändringsledarskap i praktiken
Rönnström, Niclas:Att fostra världsmedborgare i svensk skola - vad, varför och hur?
Swenninger, Anette:Att våga vara uthållig - vägen till framgång
Seashore Louis, Karen:Leading for Learning